Ośrodek Szkolno - Wychowawczy im. Przyjaciół Środowiska w Długopolu Zdroju

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-02

Imieniny: Longiny, Toli

Kartka z kalendarza

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 140264
  • Do końca roku: 243 dni
  • Do wakacji: 50 dni

Wczesne wspomaganie rozwoju ********************************************

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

w naszej placówce prowadzimy

od 2010 roku

 

Obecnie na podstawie wniosku rodziców i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju  wydanej  przez  poradnie psychologiczno-pedagogiczne objętych jest około 20 dzieci.

 

Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu stymulowanie m. in. psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu rozpoczęcia nauki w szkole.

 

 Wczesne wspomaganie rozwoju  adresowane jest do dzieci:

-zagrożonych niepełnosprawnością intelektualną,                                                                       

-niesłyszących i słabosłyszących          

-ze spektrum autyzmu,                                                                                                                   

-z niepełnosprawnością ruchową i ze złożonymi niepełnosprawnościami                                              

-przewlekle chorych oraz z chorobami i wadami genetycznymi, a także z zaburzeniami mowy.

        

Dzieci realizujące wczesne wspomaganie rozwoju w naszym Ośrodku uczestniczą

w terapii:

-psychologicznej,

-pedagogicznej (terapia prowadzona przez oligofrenopedagogów, surdopedagogów, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia pedagogiczna ukierunkowana na przygotowanie do podjęcia nauki w szkole),

-logopedycznej,
-w terapii  Biofeedback
-w terapii integracji sensorycznej
-w terapii taktylnej, której głównym założeniem jest wzmocnienie lub wytworzenie świadomości ciała oraz stymulacja receptorów skóry, poprzez stymulację zmysłu dotyku.
         

Rodzicom i opiekunom naszych podopiecznych oferujemy możliwość uczestnictwa w zajęciach o charakterze instruktażowym, poradnictwa specjalistycznego oraz wychowawczego,  indywidualne wsparcie psychologiczne oraz możliwość uczestnictwa w terapii rodzinnej.

Potrzeby każdego dziecka traktowane są u nas ze szczególną uwagą, bez pośpiechu. Osoby, które współpracują z nami od lat, podkreślają, że w naszej Placówce szczególnie cenią sobie kameralną, domową atmosferę.                                                         

Na każdym etapie planowania i realizacji wsparcia dla dziecka, rodzice/opiekunowie zaproszeni są do czynnego uczestnictwa w naszych działaniach. Mogą brać udział w zajęciach dziecka po to, by uczyć się nowych sposobów zabawy z dzieckiem w domu, by nieustannie wspierać jego rozwój.

 

Oferujemy elastyczne, dostosowane do potrzeb Rodziców godziny spotkań - regularnie gromadzimy informacje dotyczące preferowanych  pór zajęć i zależnie od zakresu  dostępności rodziców  dążymy do organizowania terapii we wskazanych zakresach godzin

Pracuje u nas grono wyspecjalizowanych terapeutów, posiadających  specjalistyczne wykształcenie oraz doświadczenie w diagnozie i  terapii małego dziecka (psycholog, terapeuta  integracji sensorycznej (SI), logopedzi, oligofrenopedagodzy i surdopedagodzy). Wszyscy specjaliści dostępni są w jednym miejscu, bez konieczności korzystania z kilku instytucji jednocześnie.

 

  Rozpoczynając pracę z dzieckiem w ramach wczesnego wspomagania, każdorazowo realizujemy wielospecjalistyczną diagnozę, w oparciu o którą planujemy terapię i opracowujemy dla dziecka indywidualny program wczesnego wspomagania. Program jest systematycznie ewaluowany i dostosowywany do aktualnych potrzeb dziecka i jego rodziny. 

 

Dysponujemy specjalistycznym sprzętem i wyposażeniem niezbędnym do realizacji bardzo zróżnicowanego zakresu celów terapeutycznych. Nasze zaplecze sprzętowe systematycznie się powiększa. 

  

Zajęcia prowadzone są  również w  Sali Doświadczania Świata, którą posiadamy od  2012 r. Jest to pomieszczenie wyposażone w specjalne urządzenia za pomocą których stymuluje się zmysły: wzroku, słuchu, dotyku i węchu. W sali tej ze względu na specyficzną, panującą tu atmosferę można znakomicie się relaksować czyli redukować wewnętrzne napięcia i niepokoje. Jest to miejsce doświadczania: poznawania, kojarzenia, chłonięcia utrwalania szerokiej gamy bodźców w przyjemnej atmosferze i przyjemnym otoczeniu. Na wyposażeniu naszej sali znalazły się:

* tor świetlno – dźwiękowy

* wyspa światłowodów

* domek lustrzany

* gwieździste niebo

* projektor przestrzenny

* kolumny wodne

* prysznic świetlny

* podświetlana kula obrotowa

* emiter zapachów z olejkami

         

Wyposażenie do sali otrzymaliśmy od Fundacji „Rosa” z siedzibą we Wrocławiu

 

 Posiadamy gabinet  terapii Integracji Sensorycznej.

Celem takiej terapii jest poprawa połączeń synaptycznych centralnego układu nerwowego dziecka czyli poprawa jakości przesyłania i organizacji informacji odbieranych przez różne jego zmysły: (przedsionkowy - odpowiada za równowagę i rejestrację ruchu ciała, propriocepcji - czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku).  Terapia SI polega na aktywności i ćwiczeniach ruchowych stymulujących powyższe układy zmysłów. Do terapii wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt taki jak: podwieszane platformy, hamaki, deskorolki, równoważnie, a także materiały różnej faktury do stymulacji dotykowej, materiały do stymulacji wzrokowej, węchowej, smakowej itp. Terapeuta SI bazując na swoim doświadczeniu i wiedzy, dostosowuje trudność zadań i ćwiczeń do poziomu możliwości dziecka oraz jego samopoczucia.

     

Posiadamy w pełni wyposażony gabinet do terapii logopedycznej

 Wspieramy naszą prace programami multimedialnymi takimi jak:

•Program Logopedia
•Program Mówiące obrazki

•Logo gry

•Wspomaganie rozwoju

•Logorytmika

•Słownik obrazkowy

•Zabawy słowem

•Pakiet programów pt. Logopedyczne Zabawy

 

  Metody pracy

-Elementy psychostymulacyjnej metody kształtowania i rozwoju mowy M. Młynarskiej i T. Smereki. Metoda psychostymulacyjna jest metodą uniwersalną, gdyż jej cechą jest to, że nie ogranicza się do jednego typu zaburzenia, a pozwala na pracę z dziećmi zaburzonymi emocjonalnie, intelektualnie, ruchowo, z uszkodzonym słuchem, zespołem Downa, autyzmem, niedowidzące, jąkające się czy z uszkodzeniami CUN. Głównym celem pracy tą metodą jest wywołanie i utrwalenie spontanicznej aktywności słownej(S.A.S)

-Zabawy logopedyczne z wykorzystaniem metody naśladownictwa,

-Elementy logorytmiki – wspomaganie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia muzyczno – ruchowe

-Masaże logopedyczne według E.Stecko,
-Programy aktywności - świadomość ciała, kontakt i komunikacja wg M. i Ch. Knillów
Są to zabawy utrwalające schemat ciała i wzmacniające jego świadomość. Wszystkie ćwiczenia wykonuje się przy muzyce. Program zawiera, m.in. takie elementy jak: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie brzucha, relaksację.

Metoda ruchu rozwijającego WERONIKI SHERBORNE- podstawowym  założeniem  metody, jest  rozwijanie przez ruch:

świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, świadomości przestrzeni i działania w niej, dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

-Elementy kinezjologii edukacyjnej P.Dennisona.
Tzw. „Gimnastyka mózgu” to m.in. zabawy polegające na wykonywaniu ruchów naprzemiennych,
-Zabawy słuchowe.

-Zabawy ortofoniczne polegające na łączeniu ćwiczeń oddechowych z fonacją, ruchem i rytmem.

-Zabawy paluszkowe, np. „Gotowała sroczka kaszkę”, „Idzie kominiarz po drabinie” lub wyliczanki (…).

 

Na wyposażeniu naszej placówki jest również  gabinet terapii biofeedback

 Biofeedback to nowa, skuteczna metoda terapeutyczna zwiększająca skuteczność funkcjonowania naszego mózgu. Polega na nauczeniu mózgu samokontroli pracy za pomocą modyfikacji fal mózgowych.

 

Gabinet do rewalidacji

 

Gabinet do muzykoterapii