Ośrodek Szkolno - Wychowawczy im. Przyjaciół Środowiska w Długopolu Zdroju

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-02

Imieniny: Longiny, Toli

Kartka z kalendarza

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 140199
  • Do końca roku: 243 dni
  • Do wakacji: 50 dni

Terapia SI

Terapia SI

 

W naszej szkole prowadzona jest terapia SI. Każdy Rodzic zaniepokojony rozwojem sensoryczno-motorycznym (zmysłowo-ruchowym) swojego dziecka może skorzystać  z pomocy terapeuty integracji sensorycznej SI.

 

Terapia SI przeznaczona jest dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, czyli dzieci, u których po przeprowadzonej  diagnozie stwierdzono zaburzenia. Czasami ze względu na wiek, nie da się przeprowadzić pełnej baterii testów, wówczas terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicami oraz dokonuje obserwacji;  na podstawie zebranych informacji może skierować dziecko na terapię.

 

Celem terapii SI jest poprawa połączeń synaptycznych centralnego układu nerwowego dziecka czyli poprawa jakości przesyłania i organizacji informacji odbieranych przez różne jego zmysły: (przedsionkowy - odpowiada za równowagę i rejestrację ruchu ciała, propriocepcji - czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku).

Głównym natomiast zadaniem terapii SI jest dostarczenie dziecku, podczas jego aktywności ruchowej, kontrolowanej przez terapeutę ilości bodźców sensorycznych, wywołujących w konsekwencji poprawę integracji bodźców docierających do dziecka z otoczenia, jak i jego ciała.

Terapia SI polega na aktywności i ćwiczeniach ruchowych stymulujących powyższe układy zmysłów. Do terapii wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt taki jak: podwieszane platformy, hamaki, deskorolki, równoważnie, a także materiały różnej faktury do stymulacji dotykowej, materiały do stymulacji wzrokowej, węchowej, smakowej itp. Terapeuta SI bazując na swoim doświadczeniu i wiedzy, dostosowuje trudność zadań i ćwiczeń do poziomu możliwości dziecka oraz jego samopoczucia. Inaczej ujmując, ćwiczenia nie mogą być ani zbyt łatwe, ani zbyt trudne dla dziecka.

Terapia SI poprawia funkcjonowanie centralnego układu nerwowego( mózgu) dziecka i wpływa na zmianę jego zachowania w sferze motorycznej (kształtuje prawidłowe napięcie mięśniowe i koordynację ruchową), emocjonalnej oraz poprawia umiejętności językowe i poznawcze, a przede wszystkim wpływa na lepszą efektywność uczenia się przez dziecko.

 

źródło: http://gpp.edu.pl