Ośrodek Szkolno - Wychowawczy im. Przyjaciół Środowiska w Długopolu Zdroju

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-02

Imieniny: Longiny, Toli

Kartka z kalendarza

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 140166
  • Do końca roku: 243 dni
  • Do wakacji: 50 dni

Statut Szkoły

S T A T U T

 

SPECJALNEGO OŚRODKA

SZKOLNO – WYCHOWAWCZEGOPRZYJACIÓŁ ŚRODOWISKA

W DŁUGOPOLU ZDROJU

 

Opracowany na podstawie:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r.- Karta Nauczyciela (Dz.U. 2018 poz. 967 ze zm.).

 

Ustawa z dnia 14.12.2016r.o systemie oświaty (Dz.U. 2016 poz. 1943 ze zm).

 

Rozporządzenie MEN z dnia 21 lutego 2001r.w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. 2001 Nr 61 poz.624 ze zm.).

 

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz. U. 2017 poz. 1591 ze zm. ).

 

Rozporządzenie MEN z dnia 21 grudnia  2015r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianów, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz. U. 2016 poz.2223 ze zm.).

 

Rozporządzenie  MEN z dnia 27 kwietnia 2015r. w sprawie szczególnych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz.U. 2015 poz. 673 ze zm.)

 

Rozporządzenie MEN z dnia 16 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych  (Dz. U. 2017 poz.1534).

 

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017  poz. 1606).

 

Rozporządzeni MEN z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkól (Dz.U. 2017 poz.703)

 

Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół  (Dz. U. 2017 poz. 649).

 

Rozporządzenie MEN z 27.08.2012r. w sprawie podstawy programowej wychowanków przedszkoli oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkól (Dz.U. 2014 poz. 803 ze zm.).

Rozporządzenia MEN z 7.02.2012r. w sprawie podstawy programowej kształcenia zawodowego (Dz.U. 2015  poz. 184 ze zm.)

 

Rozporządzenie MEN z dnia 16 sierpnia 2018r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018r. poz. 1675

 

 

  • 1

 

  1. Ogólne informacje o placówce

 

  1. Nazwa placówki:

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Przyjaciół Środowiska

w Długopolu Zdroju

  1. Zdrojowa 11, 57-520 Długopole Zdrój
  1. Wychowankami Ośrodka są dzieci i młodzież:
  1. słabo słyszące
  2. niesłyszące
  3. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym
  4. ze sprzężeniami
  5. w normie intelektualnej z różnymi niepełnosprawnościami
  6. z autyzmem
  1. W skład Ośrodka wchodzą:
  1. grupy wychowawcze
  2. Przedszkole Specjalne
  3. szkoły:
    • Szkoła Podstawowa Specjalna
    • Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy
    • Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna
  1. Ośrodek organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka oraz zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Organem prowadzącym placówkę jest Powiat Kłodzki.
  3. Organem nadzorującym jest Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.
  4. Tryb kwalifikowania i kierowania dzieci i młodzieży do placówki określone są w § 6 pkt 1 Statutu.
  5. Ośrodek posiada własny sztandar i ceremoniał.
  6. Ilekroć w dalszych postanowieniach statutu używa się określenia Ośrodek mowa jest o Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Przyjaciół Środowiska w Długopolu Zdroju.

 

  • 2

W Ośrodku prowadzona jest kontrola zarządcza w oparciu o zarządzenie dyrektora ustalające formy i zasady kontroli zarządczej.

 

  • 3

Głównym celem Ośrodka jest przygotowanie wychowanków, w miarę ich możliwości do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.

 

  1. Szczegółowe cele i zadania Ośrodka oraz sposoby ich realizacji

 

  1. Opiekuńcze poprzez:
  2. zapewnienie całodobowej opieki nad wychowankami gwarantującej pełne

bezpieczeństwo:

-opieka nad wszystkimi uczniami/wychowankami przebywającymi w Ośrodku podczas zajęć

          lekcyjnych, przerw , zajęć w grupach wychowawczych oraz w porze nocnej ;

-tworzenie warunków zapewniających bezpieczeństwo uczniów/wychowanków poza

           Ośrodkiem w  czasie wycieczek, wyjść, zajęć na basenie, zajęć sportowych i imprez 

           kulturalnych.

  1. zapewnienie całodziennego wyżywienia – ilościowo i jakościowo dostosowanego do wieku wychowanków
  2. wyrabianie nawyków dotyczących higieny osobistej i otoczenia wychowanków

 

 

 

  1. Maksymalne usprawnianie zaburzonych funkcji psychofizycznych poprzez:
    1. w ramach rewalidacji prowadzenie dodatkowych zajęć z: logopedii,  terapii pedagogicznej, integracji sensorycznej, dogoterapii,  terapia Snoezelen , terapii ruchowej i EEG biofeedback.
    2. opracowanie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów i indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci uczestniczących w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju. .
    3. rozwijanie mocnych stron odpowiednio do możliwości psychofizycznych uczniów/ dzieci

 

  1. Realizowanie podstawy programowej i programów nauczania szkół

     odpowiedniego typu dostosowanych do możliwości wychowanków

     (patrz § 7)

 

  1. Praca wychowawcza i profilaktyczna Ośrodka realizowana jest zgodnie z opracowanym programem wychowawczo- profilaktycznym (Zał. Nr 3 do Statutu)

 

  1. Udzielanie wychowankom pomocy pedagogicznej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej oraz organizowanie specjalistycznej opieki psychologiczno -pedagogicznej, zdrowotnej, poprzez:
  1. analizowanie dokładne sytuacji bytowej wychowanków
  2. rozpatrywanie zachowań wychowanków stwarzających problemy wychowawcze podczas posiedzeń zespołów diagnostyczno-wychowawczych
  3. organizowanie przez psychologa zajęć specjalistycznych z zakresu socjoterapii i psychoterapii,
  4. współpracę z poradniami pedagogiczno- psychologicznymi,
  5. organizowanie pomocy materialnej poprzez współpracę z różnymi instytucjami
  6. zabezpieczenie opieki medycznej
  7. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych i zainteresowań wychowanków
  8. umożliwienie nabywania umiejętności życiowych i społecznych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym oraz przygotowanie ich do samodzielnego funkcjonowania w życiu dorosłym i aktywności zawodowej
  9. zapewnienie wychowankom doradztwa edukacyjno- zawodowego
  10. zapewnienie udziału w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych również poza Ośrodkiem

 

  1. Umożliwienie rozwoju zainteresowań i talentów wychowanków poprzez:
  2. organizowanie zajęć umożliwiających rozwój zainteresowań
  3. prowadzenie urozmaiconych zajęć świetlicowych,

 

  1. Umożliwienie podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej poprzez:
  2. wprowadzenie ceremoniału Ośrodka uwzględniającego tradycje i święta narodowe
  3. pracę z patronem
  4. utrwalanie poczucia tożsamości narodowej podczas lekcji w szkole i zajęć w grupach wychowawczych
  5. organizowanie za zgodą rodziców lekcji religii w szkole
  6. umożliwienie na wniosek rodziców udziału dzieci w mszach św., rekolekcjach, itp.

 

  1. Wspomaganie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczych i edukacyjnych, w szczególności przez organizowanie dla nich spotkań i konsultacji .

 

  1. Współpraca ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do tych szkół w miarę możliwości poprzez:
  2. realizację projektów edukacyjnych integrujących uczniów niepełnosprawnych ze zdrowymi
  3. prowadzenie lekcji otwartych dla nauczycieli ze szkół ogólnodostępnych
  4. prowadzenie rad szkoleniowych oraz zajęć warsztatowych dla nauczycieli szkól ogólnodostępnych
  5. udział uczniów ze szkół ogólnodostępnych w zajęciach specjalistycznych oraz zajęciach rozwijających zainteresowania
  6. przeprowadzanie konsultacji indywidualnych z nauczycielami ze szkół ogólnodostępnych oraz rodzicami dzieci niepełnosprawnych uczących się w integracji.

 

  1. Ośrodek współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej i powiatowymi centrami pomocy rodzinie w celu zapewnienia usamodzielniającym się wychowankom pomocy oraz w zakresie wynikającym z innych potrzeb rodziny wychowanka.

 

  • 4

 

III. Organami Ośrodka są

  1. dyrektor
  2. Rada Pedagogiczna
  3. społeczne organy działające w Ośrodku:
  • Rada Rodziców
  • Rada Wychowanków

 

  1. Dyrektor Ośrodka
  2. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Ośrodka oraz reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
  3. Sprawuje nadzór pedagogiczny i przedstawia plan nadzoru Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców do 15 września każdego roku szkolnego.
  4. Zapewnia bezpieczeństwo nauczycielom podczas zajęć organizowanych w placówce.
  5. Sprawuje opiekę nad wychowankami zapewniając im bezpieczeństwo oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
  6. Podejmuje działania mające na celu poprawę kondycji finansowej Ośrodka.
  7. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
  8. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Ośrodka zaopiniowanymi przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
  9. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
  10. Zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego i awansu zawodowego.
  11. Odpowiada za realizacje zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
  12. Dyrektor Ośrodka jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników administracji i obsługi.

Decyduje w sprawach:

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników,
  2. nawiązania stosunku pracy na stanowiskach zgodnie z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami oraz stopniem awansu zawodowego
  3. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom
  4. powoływania wicedyrektora
  5. przydziału czynności dla pracowników
  6. występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pracowników administracji oraz obsługi.
  7. Dyrektor Ośrodka w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z wicedyrektorem, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Radą Wychowanków.

 

b. Rada Pedagogiczna

  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą
  1. dyrektor placówki
  2. nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni
  3. w zebraniach Rady Pedagogicznej może brać udział z głosem doradczym pielęgniarka i inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń oraz innych organizacji a w szczególności organizacji harcerskich
  1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Ośrodka.
  2. Zespół nauczycielski szkoły wraz z dyrektorem tworzą odrębną Radę Pedagogiczną do reprezentowania spraw szkół.

Do spraw tych w szczególności należą

  1. przydział nauczycielom przedmiotów nauczania i wychowawstw klas
  2. ocena realizacji programów nauczania i rewalidacji uczniów
  3. klasyfikowanie i promowanie uczniów
  1. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. W każdym semestrze organizuje się co najmniej dwie rady szkoleniowe, których tematyka i termin uchwalane są podczas rady plenarnej rozpoczynającej rok szkolny (harmonogram WDN).
  2. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane z inicjatywy przewodniczącego lub co najmniej jednej trzeciej członków Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego lub na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  3. Przewodniczący przygotowuje porządek zebrania Rady Pedagogicznej, prowadzi je i jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku.
  4. Dyrektor Ośrodka przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego i informacje o działalności Ośrodka.
  5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy
  1. zatwierdzanie programów rozwoju Ośrodka
  2. zatwierdzanie planów pracy po zaopiniowaniu przez radę szkoły
  3. zatwierdzenie planów pracy placówki po zaopiniowaniu przez rade
  4. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
  5. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Ośrodku
  6. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów
  7. uchwalanie statutu Ośrodka
  8. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
  9. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy Ośrodka
  1. Rada Pedagogiczna opiniuje:
  • organizację pracy Ośrodka, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
  • projekt planu finansowego Ośrodka,
  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
  • propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych
  • programy z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku szkolnego
  • projekt innowacji do realizacji w szkole
  • wnioski o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora
  • wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora
  • pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy
  • formy realizacji 4 godzin wychowania fizycznego
  • kandydatów na stanowisko wicedyrektora lub inne pedagogiczne stanowisko kierownicze
  1.  Dyrektor Ośrodka wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwał dyrektor niezwłocznie zawiadamia

organ prowadzący oraz Kuratora Oświaty. Kurator Oświaty w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z prawem. Decyzja Kuratora Oświaty jest ostateczna.

  1.  Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  2.  Rada Pedagogiczna może występować z wnioskami do dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej, a do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora .
  3.  Organ prowadzący albo dyrektor w w/w sprawie zobowiązani są do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały Rady Pedagogicznej.
  4.  Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Ośrodka i go uchwala.
  5.  Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  6.  Osoby biorące udział w zebraniu są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub rodziców a także nauczycieli i innych pracowników Ośrodka.
  7.  Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6.04.1997r. – Kodeks Karny (Dz.U. Nr 88 poz. 553, ze zm.).

 

  1. Rada Rodziców.

 

  1. W Ośrodku działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzi 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych

wyborach przez zebranie rodziców wychowanków Ośrodka. W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

3.     Zwoływanie posiedzeń Rady Rodziców

  1. Powstanie rady rodziców pierwszej kadencji organizuje dyrektor Ośrodka.
  2. Posiedzenia rady rodziców zwołuje przewodniczący lub w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego, w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku.
  1. Rada Rodziców może występować do dyrektora, Rady Powiatu i Kuratorium z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki.
  2. Procedura wyboru Rady Rodziców
  1. 7- osobowa Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców, wybory przeprowadza się na zebraniu w miesiącu wrześniu każdego roku, na którym obecna jest co najmniej połowa rodziców, wybory mają charakter tajny
  2. wybory w oparciu o niniejszą procedurę przeprowadza opiekun Rady Rodziców ze strony nauczycieli i wychowawców
  3. przed rozpoczęciem wyborów , po ustaleniu liczby uczniów, opiekun określa liczbę rodziców stanowiącą kworum do przeprowadzenia wyborów , przy czym jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic
  4. spośród rodziców , którzy nie chcą kandydować do rady rodziców wybiera się 3-osobową komisję skrutacyjną, skład komisji zostaje poddany pod głosowanie jawne, decyduje zwykła większość głosów
  5. rodzice jawnie podają kandydatury- co najmniej 7, przy czym kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie
  6. komisja skrutacyjna przygotowuje kartki do głosowania , na których umieszcza nazwiska kandydatów
  7. rodzice na kartkach dokonują skreśleń, zostawiając nie więcej niż 7 nazwisk kandydatów
  8. kartki wrzucają do przygotowanej urny
  9. komisja po przeprowadzeniu głosowania liczy liczbę oddanych głosów na kandydatów , siedmiu z największą liczbą głosów zostaje wybranych do Rady Rodziców
  10. komisja sporządza protokół z przeprowadzonych wyborów
  11. Ukonstytuowanie Rady Rodziców:
    1. Rada Rodziców spośród swojego grona zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym wybiera przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza
    2. Rada Rodziców po ukonstytuowaniu w dniu wyborów ustala regulamin swojej pracy
  12. Kompetencje Rady Rodziców
    1. uchwalanie wewnętrznej struktury i trybu pracy
    2. opiniowanie regulaminu wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów
    3. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo- profilaktycznego placówki
    4. opiniowanie czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru w ramach jego uspołecznienia
    5. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora w organie prowadzącym
    6. opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników
    7. opiniowanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela
  13. Tryb obradowania i podejmowania uchwał.

Rada Rodziców jest zdolna do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 4 członków rady

  1. uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, posiedzenia Rady Rodziców prowadzi przewodniczący lub jego zastępca, stwierdzając prawidłowość zwołania zebrania oraz jego zdolność do podejmowania uchwał
  2. po przedstawieniu przez referentów sprawy zamieszczonej w porządku obrad i wskazaniu w tym zakresie wyjaśnień prowadzący otwiera dyskusję udzielając głosu w kolejności zgłoszenia się
  3. w sprawach formalnych przewodniczący udziela głosu poza kolejnością zgłoszenia się . Za wnioski w sprawach formalnych uważa się wnioski w przedmiocie sprawy obradowania i głosowania
  4. z obrad Rady Rodziców spisuje się protokół, który powinien być podpisany przez przewodniczącego zebrania i protokolanta
  5. jeżeli Rada Rodziców w terminie do 30 dniu od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo- profilaktycznego i programu profilaktyki, program ustala dyrektor Ośrodka w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców i radę pedagogiczną
  6. protokoły przechowuje dyrektor Ośrodka
  7. do udziału w pracach rady mogą być zaproszone inne osoby z głosem doradczym.
  1. W celu wspierania działalności statutowej Ośrodka Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, corocznie uchwalając wysokość dobrowolnej składki.

 

  1. Rada Wychowanków

 

  1. W Ośrodku działa Rada Wychowanków.
  2. Rada Wychowanków liczy trzech wychowanków wybieranych przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Rada Wychowanków jest jedynym reprezentantem ogółu wychowanków.
  3. Regulamin działania Rady Wychowanków uchwalany jest przez ogół wychowanków zwykłą większością głosów.
  4. Rada Wychowanków wybiera spośród swego grona przewodniczącego, zastępcę, sekretarza i skarbnika.
  5. Rada Wychowanków ma prawo do
    1. wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna
    2. zapoznania się z wymogami edukacyjnymi
    3. organizacji życia Ośrodka , umożliwiającej zachowanie właściwych proporcji pomiędzy wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwoju i zaspakajania zainteresowań wszystkich wychowanków
    4. informowanie wszystkich społeczności Ośrodka o swoich programach, opiniach i problemach przestrzegając jednocześnie zasady, że nie wolno naruszać godności osobistej i dobrego imienia innych ludzi
    5. organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem Ośrodka.
  6. Rada Wychowanków może przedstawić Radzie Rodziców i Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Ośrodka, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków.
  7. Rada Wychowanków ma swojego opiekuna, którym jest nauczyciel lub wychowawca grupy wychowawczej.
  8. Kadencja Rady Wychowanków trwa od 1 października roku szkolnego, w którym została wybrana do 30 września następnego roku szkolnego.
  9. Opiekun Rady Wychowanków ma obowiązek udzielania pomocy organizacyjnej i merytorycznej radzie, służenia jej doświadczeniem i poradami, wysłuchania wniosków i postulatów i przekazanie ich adresatom.

 

IV. Określenie zasad współdziałania organów Ośrodka

 

W ramach swoich kompetencji każdy z organów może występować z wnioskami lub opiniami wzajemnie do siebie.

Rada Rodziców może występować do dyrektora Ośrodka, Rady Wychowanków, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszelkich spraw placówki. Każdy z organów ma obowiązek reagować na te wnioski lub opinie w postaci udzielonych odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od złożenia wniosku lub opinii.

Koordynatorem kontaktów między organami placówki jest dyrektor.

W przypadku sporów organy delegują swoich przedstawicieli na wspólne spotkanie, podczas którego podejmują próby rozwiązania konfliktu.

Jeżeli nie dojdzie do polubownego rozwiązania ostateczne decyzje podejmuje dyrektor placówki. Od decyzji, którego służy odwołanie do organu nadzorującego lub prowadzącego w zależności, czego dotyczy sprawa w ciągu 14 dni.

 

 

  • 5

 

  1. Organizacja pracy Ośrodka.

 

  1. Podstawą organizacji Ośrodka w roku szkolnym jest arkusz organizacji Ośrodka, opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia danego roku, po zaopiniowaniu przez kuratora oświaty zatwierdzony przez organ prowadzący do 31 maja.
  2. Ośrodek prowadzi działalność przez cały rok szkolny jako placówka, w które są przewidziane ferie szkolne. Za zgodą organu prowadzącego Ośrodek może również prowadzić działalność w okresie zimowej i wiosennej przerwy świątecznej oraz w okresie zimowych i letnich ferii szkolnych.
  3. Opieka w Ośrodku polega na realizacji zintegrowanych działań diagnostycznych, edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz pracy z rodziną wychowanka.
  4. W zakres systemu wchodzi:
  5. nauka szkolna, zajęcia wychowawcze, samorządowe, samoobsługowe, opiekuńcze
  6. zajęcia specjalistyczne: rewalidacja indywidualna w zakres której wchodzi reedukacja, logopedia, gimnastyka korekcyjna, terapia sensoryczna, terapia pedagogiczna, terapia EEG Biofeedback, zajęcia psychoterapeutyczne i socjoterapeutyczne
  7. zespoły zainteresowań organizowane w ramach pracy grup wychowawczych i szkoły
  8. praca na rzecz Ośrodka i na rzecz środowiska.
  9. Wychowankowie podzieleni są na:
    1. oddziały szkolne
    2. grupy wychowawcze
  10. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna odpowiadać liczbie uczniów w oddziale szkolnym . Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej. Do grupy wychowawczej, za zgodą organu prowadzącego można zatrudnić pomoc wychowawcy.
  11. Nauka odbywa się na terenie Ośrodka.
  12. Ośrodek zapewnia swoim wychowankom pomoc w nauce, odrabianiu zadań domowych, udział w zajęciach rewalidacyjnych.
  13. W Ośrodku udzielana jest uczniom i wychowankom pomoc psychologiczno-pedagogiczna polegająca na rozpoznaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz środowisku społecznym.
  14. Dyrektor Ośrodka powołuje zespoły diagnostyczno – wychowawcze do spraw planowania i koordynowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom i wychowankom. Koordynatorem działań zespołu jest dyrektor.

Zadaniem zespołu jest ustalenie dla ucznia na początku roku szkolnego udzielania pomocy, okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin realizacji. Spotkania zespołów zwołuje koordynator, a odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż 2 razy w roku.

O ustalonych formach , okresie i wymiarze godzi pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor informuje pisemnie rodziców/ prawnych opiekunów ucznia lub pełnoletniego ucznia.

Zespoły dokonują oceny wielospecjalistycznej poziomu funkcjonowania dziecka lub wychowanka uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku lub wychowankowi oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu edukacyjno-terapeutycznego. W modyfikacje programu może włączyć się rodzic, który też został zawiadomiony o terminie spotkania zespołu i możliwości uczestnictwa. Powyższy zespół opracowuje też program edukacyjno – terapeutyczny, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka lub wychowanka uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie zalecenia zawartego w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego

  1. w zależności od rodzaju orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w Ośrodku działają następujące zespoły:
  • zespół ds. wczesnego wspomagania
  • zespół ds. zajęć rewalidacyjno- wychowawczych
  • zespół ds. dzieci i młodzieży w normie intelektualnej z różnymi niepełnosprawnościami
  • zespół ds. dzieci i młodzieży niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym i ze sprzężeniami
  1. w skład zespołów wchodzą:
  • dyrektor Ośrodka lub upoważniona przez niego osoba
  • psycholog
  • pedagog
  • wychowawca grupy wychowawczej
  • nauczyciel – wychowawca
  • reedukator
  • logopeda
  • nauczyciel gimnastyki korekcyjnej
  • inni specjaliści pracujący z dzieckiem

W spotkaniach zespołu mogą uczestniczyć rodzice/ prawni opiekunowie dziecka lub wychowanka lub na wniosek dyrektora, rodzica lub prawnego opiekuna inne osoby w szczególności lekarz, przedstawiciel poradni psychologiczno- pedagogicznej.

11.Program o którym mowa w pkt 9 określa:

  1. Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub wychowanka przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z dzieckiem lub wychowankiem
  2. Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów oraz wychowawców grup wychowawczych, prowadzących zajęcia z dziećmi lub wychowankami
  3. Formy i okres udzielania dziecku lub wychowankowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane
  4. Działania wspierające rodziców dziecka lub wychowanka – zakres współpracy z rodzicami i innymi specjalistami oraz poradniami psychologiczno- pedagogicznymi w zależności od potrzeb .
  5. W ramach działań rewalidacyjnych dzieci lub wychowanków- niesłyszących lub z afazją do programu można włączyć naukę języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji, w przypadku dzieci z autyzmem ponadto zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne
  6. Pomoc psychologiczne-pedagogiczną związana z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
  7. Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym wykorzystania technologii usprawniających to kształcenie.
  8. Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłużej jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie;
  • do dnia 30 września roku szkolnego, w którym dziecko lub wychowanek rozpoczął zajęcia lub naukę w Ośrodku
  • 30 dni od momentu rozpoczęcia przez dziecko lub wychowanka zajęć lub nauki w Ośrodku
  1. Doradztwo zawodowe
  1. W Ośrodku realizowane jest doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie wychowanków w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
  2. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w przedszkolu obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień .
  3. Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I-VI szkoły podstawowej obejmują orientację zawodową w celu zapoznania uczniów z wybranymi zawodami, kształtowania pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie , rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
  4. Działania w klasach VII-VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, uwzględniając ich zainteresowania , uzdolnienia i predyspozycje zawodowe oraz informacje na temat systemu edukacji i rynku pracy.
  5. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 16 sierpnia 2018r. (Dz.U. z 2018r. poz 1675
  6. Na koniec roku szkolnego w Ośrodku opracowuje się program realizacji WSDZ.
  7. Program opracowuje doradca zawodowy albo inny nauczyciel odpowiedzialny za realizacje doradztwa zawodowego w placówce wyznaczony przez dyrektora.
  8. Dyrektor w terminie do 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej zatwierdza program.
  9. Informacje o udziale ucznia w zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego nie jest umieszczana na świadectwie szkolnym.

 

14.W Ośrodku zapewnia się wychowankom całodobową opiekę od poniedziałku

     do piątku.

  1. Do realizacji celów statutowych Ośrodek posiada następujące pomieszczenia:

klasy szkolne, świetlice dla grup wychowawczych, gabinety do rewalidacji indywidualnej, gabinet psychologa/pedagoga, salę gimnastyczną, boisko szkolne (800m2 ), teren rekreacyjny, bibliotekę, jadalnię, gabinet lekarski, izolatkę, sypialnie, pomieszczenia sanitarne.

16.Rodzice dzieci i młodzieży przebywających w Ośrodku wnoszą opłatę za posiłki w stołówce szkolnej równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego do przygotowania posiłków, ustaloną przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym. Jeżeli dziecko z uzasadnionych

     powodów nie mogło przebywać w placówce opłata, o której mowa należna  jest w wysokości proporcjonalnej do czasu faktycznego pobytu dziecka.

  1. Organ prowadzący może zwolnić rodziców z całości lub części opłat, o których mowa w pkt 16 w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny, w szczególności, gdy dochód na osobę w rodzinie nie jest większy niż kwota w art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej

   (Dz.U. Nr 64 poz. 593, ze zmianami) lub w szczególnie uzasadnionych sytuacjach losowych.

  1. Ośrodek może podejmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, studentów lub absolwentów szkół wyższych na praktyki lub staże pedagogiczne. Podstawą przyjęcia na praktykę lub staż pedagogiczny jest umowa pomiędzy dyrektorem Ośrodka a osobą odbywającą staż lub

praktykę albo organizatorem praktyk.

19.Przy Ośrodku funkcjonuje stowarzyszenie, które działa na rzecz

wychowanków i placówki.

 

  • 6

 

VI. Pracownicy Ośrodka.

 

W Ośrodku zatrudnia się:

  1. Pracowników pedagogicznych:
  • nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych
  • psychologa , pedagoga
  1. Pracowników ekonomicznych i administracyjnych:

     specjalista,

  1. Pracowników obsługi:

    opiekun, pomoc nauczyciela, sprzątaczka, kierowca, kucharki, pracownik przy pracy lekkiej.

  1. Pielęgniarkę

 

VII. Zadania poszczególnych pracowników.

 

Pracownicy  pedagogiczni

  1. Zadania psychologa w Ośrodku
  2. prowadzi badania i działania diagnostyczne dotyczące dzieci i wychowanków , w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron dziecka i wychowanka
  3. diagnozuje sytuację wychowanków w celu wspierania rozwoju uczniów i wychowanków , określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych , mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci i wychowanków , rodziców i nauczycieli
  4. organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i wychowanków, rodziców i nauczycieli
  5. zapewnia uczniom i wychowankom doradztwo w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu
  6. minimalizuje skutki zaburzeń rozwojowych zachowania oraz inicjuje różne formy pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia i wychowanka
  7. wspiera wychowawców klas i grup wychowawczych oraz zespoły zadaniowe w działaniach wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego placówki.
  8. wspieranie nauczycieli i wychowawców w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i ewentualnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji , zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i trudności w funkcjonowaniu uczniów

 

  1. Zadania pedagoga w Ośrodku
  2. rozpoznaje indywidualne potrzeby dzieci i wychowanków oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych
  3. określa formy i sposoby udzielania pomocy dzieciom i wychowankom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb
  4. organizuje i prowadzi różne formy pomocy pedagogicznej dla dzieci i wychowanków, rodziców i nauczycieli
  5. podejmuje działania wychowawcze i profilaktyczne wynikające z programu wychowawczego szkoły
  6. wspiera działania wychowawcze i opiekuńcze nauczycieli , wynikające z programu wychowawczego szkoły
  7. planuje i koordynuje zadania realizowane przez Ośrodek na rzecz dzieci i wychowanków , rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu
  8. działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej dla dzieci i wychowanków znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
  9. wspieranie nauczycieli i wychowawców w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i ewentualnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji , zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i trudności w funkcjonowaniu uczniów

 

  1. Obowiązki nauczyciela
    • rzetelnie realizuje zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Ośrodka: dydaktyczną, rewalidacyjną, wychowawczą opiekuńczą w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom w czasie zajęć organizowanych przez Ośrodek
    • wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju
    • dąży do pełni własnego rozwoju osobowego
    • kształci i wychowuje wychowanków w umiłowaniu Ojczyzny, poszanowaniu konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka
    • dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów
    • bezstronnie, rzetelnie i sprawiedliwie ocenia bieżącą wiedzę i umiejętności uczniów, z zachowaniem wspierającej i motywującej funkcji oceny
    • uzasadnia wystawione oceny w sposób określony w przedmiotowym systemie oceniania
    • zachowuje jawność ocen dla ucznia i rodzica
    • udostępnia pisemne prace uczniów zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania

 

 

 

 

  1. Zakres działań nauczyciela
  • wychowywanie i nauczanie powierzonych mu uczniów w oparciu o znajomość rodzaju i stopnia niepełnosprawności, stanu zdrowia każdego z nich, dbanie o ich bezpieczeństwo i zdrowie
  • uwzględnianie w działalności dydaktyczno-wychowawczej ustaleń wynikających z badań medycznych, psychologicznych, pedagogicznych oraz własnych obserwacji
  • dobieranie i stosowanie właściwych metod postępowania zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej
  • dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny
  • doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej
  • organizowanie samodzielnej pracy uczniów oraz systematyczne jej kontrolowanie i ocenianie
  • poznawanie i rozwijanie niezaburzonych funkcji psychofizycznych, uzdolnień i zainteresowań uczniów
  • udział w posiedzeniach rady pedagogicznej i realizowanie jej uchwał
  • utrzymywanie kontaktu i współdziałanie z rodzicami w wychowywaniu uczniów i w uzyskiwaniu przez nich odpowiednich wyników nauczania
  • systematyczne przygotowywanie się do lekcji i innych zajęć dydaktyczno-wychowawczych

Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych. Musi stosować w swojej pracy dydaktycznej ocenianie wspierając ucznia z zachowaniem charakteru motywującego oceny .

Każdy nauczyciel realizuje zadania dydaktyczno-wychowawcze w powierzonym mu zakresie z uczniami jednej lub więcej klas i jest odpowiedzialny za poziom i wyniki swojej pracy.

  1. Zadania wychowawcy grupy wychowawczej
  2. tworzenie serdecznej atmosfery, sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych u wychowanków,
  3. utrzymywanie kontaktów z rodzicami lub opiekunami wychowanków,
  4. wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej oraz porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych i porządkowych,
  5. współdziałanie z pielęgniarką w zakresie utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanków oraz opieki w czasie choroby,
  6. współpraca ze szkołą i kontynuowanie pracy rewalidacyjnej, udzielanie i organizowanie w miarę potrzeb pomocy w nauce,
  7. prowadzenie obserwacji wychowanków , konsultowanie spostrzeżeń z psychologiem , pielęgniarką, nauczycielem i rodzicami wychowanków,
  8. stwarzanie warunków do rozwoju samorządnej działalności wychowanków,
  9. stwarzanie warunków sprzyjających ujawnianiu i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
  10. prowadzenie dokumentacji grupy.

 

  1. Zakres zadań logopedy, który prowadzi zajęcia w ramach rewalidacji indywidualnej:
  2. prowadzenie badań wstępnych , w celu ustalenia stanu mowy dziecka lub wychowanka
  3. diagnozowanie logopedyczne oraz - odpowiednio do jego wyników - organizowanie pomocy logopedycznej
  4. prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci i wychowanków u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy
  5. organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci i wychowanków z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy ścisłej współpracy z psychologiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
  6. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dzieci lub wychowanków, rodziców i nauczycieli
  7. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka lub wychowanka
  8. wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli , wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego Ośrodka.

 

  1. Dyrektor Ośrodka powierza zakres obowiązków wicedyrektorowi do spraw wychowawczych.

Zakres ten zawiera w szczególności:

  1. a) Wicedyrektor ds. wychowawczych jest odpowiedzialny za właściwą organizację pracy grup wychowawczych, za stwarzanie optymalnych warunków

rehabilitacji i bytowych wychowankom Ośrodka, za organizację pracy wychowawczej

  1. b) Do zakresu obowiązków wicedyrektora należy:
  • współudział w opracowywaniu programu rozwoju Ośrodka
  • czuwanie nad realizacją programu w odniesieniu do grup wychowawczych i pracy wychowawczej szkół
  • obserwacje i lustracje zajęć dydaktyczno-wychowawczych grup wychowawczych i zajęć wychowawczych w szkołach
  • nadzór nad pracą wychowawców w grupach wychowawczych
  • czuwanie i kierowanie samorządnością wychowanków grup wychowawczych
  • sporządzanie dokumentacji pedagogicznej grup wychowawczych
  • ustalanie liczby dni obecności wychowanków grup wychowawczych
  • prowadzenie księgi meldunkowej wychowanków grup wychowawczej
  • przygotowanie sprawozdań z pracy wychowawczej Ośrodka z wnioskami
  • współpraca z dyrektorem w zakresie korelacji pracy szkół i grup wychowawczych
  1. W przypadku nieobecności dyrektora Ośrodka zastępuje go w wykonywaniu jego obowiązków.

 

W zakresie prac administracyjno - gospodarczych:

  • systematyczne kontrolowanie czystości pomieszczeń kuchni i grup wychowawczych
  • sprawdzanie ilościowe i jakościowe posiłków
  • nadzór nad pracą kucharek, magazyniera-zaopatrzeniowca oraz sprzątaczki
  • układanie z udziałem pielęgniarki, szefa kuchni i magazyniera dekadowych jadłospisów
  • organizowanie pracy kuchni zgodnie z obowiązującymi przepisami

 

  1. Pracownicy ekonomiczni i administracyjni
  2. Zakres czynności specjalisty opracowany na podstawie: Kodeksu Pracy, Zarządzenia Ministra Finansów, Instrukcji obiegu dokumentów księgowych, regulaminu kontroli wewnętrznej, zasad gospodarki magazynowej i żywieniowej.

b)Do podstawowych obowiązków należy:

- organizacja i odpowiedzialność za pracę w sekretariacie Ośrodka,

- prowadzenie list obecności pracowników administracji i obsługi,

- odpowiedzialność za terminowość przepływu korespondencji, przyjmowanie i wysyłanie      korespondencji, rejestrowanie w dzienniku korespondencji,

- przyjmowanie i wysyłanie poczty mailowej,

- przyjmowanie rozmów telefonicznych,

- wydawanie legitymacji szkolnych i służbowych,

- prowadzenie rejestru uczniów,

- przyjmowanie i załatwianie interesantów w sprawach związanych z funkcjonowaniem Ośrodka,

- stosowanie w praktyce i przestrzeganie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych,

- rozliczanie opłat za wyżywienie pracowników i wychowanków, rozliczanie z OPS-ami,

- czynności związane z ubezpieczeniem pracowników i uczniów,

- prowadzenie spraw i dokumentacji kadrowych nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi Ośrodka,

- prowadzenie składnicy akt Ośrodka,

- prowadzenie spraw socjalnych,

- prowadzenie kasy Ośrodka,

- rozliczanie wykonywania zadań kierowcy,

- rozliczanie czasu pracy pracowników administracji i obsługi,

- wykonywanie sprawozdań GUS i innych w ramach pracy kancelarii,

- odpowiedzialność za terminowość przepływu korespondencji, przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, rejestrowanie w dzienniku korespondencji,

   - inne czynności zlecone przez dyrektora,

 

 

 

  1. Pracownicy obsługi
    1. Zakres czynności pracownika przy pracy lekkiej:
  • utrzymanie czystości w budynku szkoły,
  • pranie i maglowanie pościeli,
  • pomoc w przygotowywaniu posiłków w kuchni,
  • przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.
  • odpowiedzialność za stan powierzonego majątku,
  • utrzymanie czystości w pralni i magazynu z pościelą
  1. Zakres czynności sprzątaczki
  • utrzymanie czystości i porządku w budynku Ośrodka,
  • dezynfekcja łazienek i ubikacji,
  • przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.
  1. Zakres czynności opiekuna nocnego
  • zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa i opieki podczas snu,
  • w razie nagłej choroby wychowanka wzywanie pogotowia ratunkowego,
  • wyprowadzanie moczących się dzieci do toalety,
  • w przypadku grożącego niebezpieczeństwa powiadomienie policji, straży pożarnej , dyrektora , wychowawców dostępnymi środkami bez opuszczania obiektu,,
  • przekazywanie spostrzeżeń odnośnie wychowanków opiekunom grup lub dyrekcji,
  • pomoc wychowawcom podczas toalety porannej wychowanków
  1. Zakres czynności kierowcy
  • prowadzenie pojazdu zgodnie z przepisami ruchu drogowego w ramach zleconych przez dyrektora kursów,
  • dokonywanie przeglądów technicznych pojazdu i utrzymywanie go w czystości,
  • pomoc intendentowi w za i wyładunku,
  • prowadzenie kart drogowych,
  • zlecone prace konserwatorskie,
  • obsługa urządzeń zapewniająca dostarczenie ciepła z dostosowaniem do temperatury otoczenia oraz ciepłej wody zgodnie z potrzebami,
  • konserwacja urządzeń zgodnie z przygotowaniem technicznym,
  • utrzymywanie porządku w pomieszczeniach kotłowni , wokół kotłowni i wokół budynku,
  • dozór nad funkcjonowaniem instalacji wewnątrz budynku,
  • zgłaszanie pod numer alarmowy wszystkich awarii i informowanie dyrektora o ewentualnych awariach,
  • przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.
  • w przypadkach zleconych dozorowanie obiektów Ośrodka w godzinach nocnych,
  • prace konserwatorskie w budynkach Ośrodka.
  1. Zakres czynności kucharza
  • ustalanie wspólnie z magazynierem stanu zapasów magazynowych
  • pobieranie masy towarowej wraz z niezbędnymi dokumentami celem obróbki na dany dzień
  • ustalanie wspólnie z magazynierem i kierownikiem internatu ramowego jadłospisu
  • punktualne i wg obowiązujących norm żywieniowych przygotowanie obowiązujących posiłków
  • wydawanie posiłków w ustalonym czasie oraz wydawanie jednakowych porcji przewidzianych jadłospisem dla wszystkich wychowanków i osób stołujących się
  • rozliczanie się z wydanych posiłków
  • kierowanie i organizowanie pracy pozostałych pracowników kuchni
  • dbanie o należytą dyscyplinę wśród personelu kuchni
  • prowadzenie podręcznego magazyny sprzętu i środków czystości niezbędnych do właściwego funkcjonowania kuchni
  • utrzymanie czystości na terenie kuchni i zaplecza kuchennego
  • przygotowanie dodatkowych posiłków dla uczestników konkursów, olimpiad i innych imprez organizowanych przez Ośrodek
  • przestrzeganie higieny osobistej , przepisów bhp, p.poż
  • przestrzeganie zakazu wchodzenia do kuchni osób nie zatrudnionych w kuchni
  • codzienne przechowywanie ze wszystkich posiłków próbek przez 48 godzin
  • odpowiedzialność za powierzony sprzęt i materiały
  • odpowiedzialność za stan powierzonego majątku zgromadzonego w magazynie żywnościowym,
  • przyjmowanie i przechowywanie przyjętego do magazynu towaru zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
  • uzgodnienie kartotek magazynowych z księgowością,
  • utrzymywanie pełnej sprawności sprzętu i urządzeń magazynowych,
  • zgłaszanie o wszystkich stwierdzonych brakach i uszkodzeniach ,
  1. Zakres czynności pielęgniarki
  • sprawowanie opieki medycznej nad wychowankami
  • wizyty u lekarza z dziećmi chorymi lub wymagającymi specjalistycznej opieki za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych
  • opieka nad chorymi
  • przeglądy czystości w obiektach Ośrodka co najmniej raz na 2 tygodnie i kierowanie wniosków do dyrektora lub wicedyrektora
  • współpraca z rodzicami , wychowawcami i nauczycielami w zakresie opieki medycznej
  • współpraca z lekarzem sprawującym opiekę nad wychowankami służącą zdrowiu wychowanków
  • badanie słuchu u wychowanków
  • w przypadku braku typowych zajęć związanych ze stanowiskiem pracy pomoc nauczycielom lub wychowawcom w pracy z grupą dzieci ze sprzężeniami .
  • inne czynności zlecone przez dyrektora lub wicedyrektora związane z charakterem pracy.

 

  1. Zakres czynności pomocy nauczyciela
  • opieka i zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas wszystkich zajęć łącznie z wycieczkami
  • utrzymanie czystości w pomieszczeniach w których odbywają się zajęcia
  • wykonywanie czynności zleconych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia

 

Powyższe zakresy obowiązków nie obejmują całości zagadnień przywiązanych do zajmowanego stanowiska, ale uprawnienia i obowiązki wynikające z samego charakteru stanowiska i istoty przywiązanych do niego zagadnień zobowiązujących do ich wykonania.

 

  • 7

 

VIII. Wychowankowie Ośrodka

 

  1. Dzieci i młodzież przyjmuje się do Ośrodka na rok szkolny, etap edukacyjny lub okres nauki w szkole wskazany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i na podstawie skierowania z organu prowadzącego.
  2. Na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej Ośrodek organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
  3. Wychowankowie Ośrodka to dzieci i młodzież zakwalifikowana do szkolnictwa specjalnego:
  4. dzieci i młodzież niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym i ze sprzężeniami
  5. dzieci i młodzież z różnego rodzaju niepełnosprawnościami ( afazją , autyzmem, uszkodzonym słuchem)

Wychowankowie mogą przebywać w Ośrodku do czasu ukończenia obowiązku szkolnego i nauki lub ukończenia szkoły ponadpodstawowej nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym w którym wychowanek kończy 24 rok życia.

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor Ośrodka, w miarę posiadanych środków może przyznać pomoc socjalną pozostającym w trudnej sytuacji materialnej.
  2. Prawa wychowanka Ośrodka.