Ośrodek Szkolno - Wychowawczy im. Przyjaciół Środowiska w Długopolu Zdroju

Kalendarium

Piątek, 2024-05-03

Imieniny: Jaropełka, Marii

Kartka z kalendarza

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 140391
  • Do końca roku: 242 dni
  • Do wakacji: 49 dni

Procedury kryzysowe 2

Załącznik do Zarządzenia nr 7/2019 Dyrektora SOSzW

w Długopolu Zdr. z dn.16.09.2019r

 

 

Procedury reagowania

w przypadku wystąpienia wewnętrznych 

i zewnętrznych zagrożeń psychofizycznych 

 

w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym

im. Przyjaciół Środowiska w Długopolu Zdroju

 

  

 

SPIS TREŚCI

Rozdział I            Procedura postępowania w przypadku ogłoszenia alarmu ……….…………...……….…....str.3

Rozdział II           Procedura w przypadku wtargnięcia napastnika (terrorysty)…….…………………………..str.5

Rozdział III         Procedura postępowania w przypadku podłożenia ładunku

              wybuchowego lub podejrzanego pakunku …………...………………………………..….…str.7

Rozdział IV         Procedura postępowania w przypadku skażenia chemicznego

lub biologicznego ……………………………………….…………………………………..str.8

Rozdział V           Procedura postępowania na wypadek wystąpienia agresywnych

zachowań ………………………………………………………….…………………….…str.10

Rozdział VI         Procedura postępowania na wypadek znalezienie substancji

                               psychoaktywnych ……………………………………………………………….…………str.14

Rozdział VII        Procedura postępowania w przypadku prób samobójczych ………………………………str.17

Rozdział VIII      Procedura postępowania na wypadek wystąpienia kradzieży

lub wymuszenia pieniędzy/ przedmiotów wartościowych ………………………………..str.19

Rozdział IX         Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków

                               pedofilii …………………………………………………………………………….…...…str.21

Rozdział X           Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków

                               rozpowszechniania pornografii ……………………………………………………..……..str.22

Rozdział XI         Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków

                               prostytucji wśród wychowanków ………………………………….…………………...….str.22

Rozdział XII        Procedura postępowania w sytuacji występowania przypadków

niepokojących zachowań seksualnych wychowanków ………………………….……...…str.24

Rozdział XIII      Procedura postępowania w sytuacji wypadku wychowanka …………………….…..….…str.25

Rozdział XIV      Procedura reagowania w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy…………….…………...…..str.26

Rozdział XV        Procedura postępowania w przypadku napadu padaczki……………….……………..…...str.29

Rozdział XVI      Procedury postępowania na wypadek samodzielnego opuszczenia

Ośrodka przez niepełnosprawnego wychowanka ……………………………………….…str.30

Rozdział XVII Procedury uzyskiwania zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego ……………………….str.30

Rozdział XVIII Procedury postępowania w sytuacji agresji lub autoagresji ………………………….….…str.33

Rozdział XIX      Procedury postępowania w przypadku nagłej choroby wychowanka …...........................str.34

Rozdział XX        Procedury postępowania wobec ucznia sprawcy czynu karalnego lub

przestępstwa oraz ucznia poszkodowanego i świadków …………………………….……str.35

Rozdział XXI Procedury dotyczące osoby obcej na terenie Ośrodka …………………………………….…str.36

Rozdział XXII.Procedury postępowania w sytuacji , gdy uczeń jest chory

i przebywa na lekcjach ………………………………………….………………….…..…str.37

Rozdział XXIII. Procedury postępowania w sytuacji, gdy uczeń jest na

terenie Ośrodka ale nieobecny na lekcji ……………………………………………….…str.37

Rozdział XXIV. Procedury monitorowania frekwencji …………………………………………………..…str.38

 

Rozdział I

Procedura postępowania w przypadku ogłoszeniu alarmu

 

1. Najważniejszym działaniem, jakie należy podjąć w przypadku stwierdzenia zagrożenia jest jak najszybsze powiadomienie o niebezpieczeństwie wszystkich osób znajdujących się                 w strefie zagrożenia i natychmiastowe podjęcie działań mających na celu ratowanie zdrowia                 i  życia osób zagrożonych. W tym celu korzystamy z sygnału alarmu , który trwa około 15 sekund  oraz sygnału świetlnego.

 2. O ewakuacji decyduje dyrektor, który po otrzymaniu meldunku od nauczyciela lub innej osoby zgłaszającej zagrożenie oraz rozpoznaniu sytuacji podejmuje decyzję  o zawiadomieniu służb (policja, straż pożarna) i ogłoszeniu alarmu. W sytuacji braku prądu, sygnał alarmowy może być ogłaszany za pomocą gwizdka lub dzwonka ręcznego z jednoczesnym komunikatem słownym podawanym przez osoby ogłaszające alarm. Jest to sygnał do natychmiastowego działania dla wszystkich pracowników Ośrodka  oraz do bezwzględnego wykonywania poleceń nauczycieli przez uczniów.

W przypadku zagrożenia podczas pobytu wychowanków w grupach wychowawczych wychowawcy po rozpoznaniu zagrożenia podejmują decyzję o zawiadomieniu służb (policję, straż pożarną) i ogłoszeniu alarmu oraz przeprowadzeniu ewakuacji. O alarmie niezwłocznie powiadamiają dyrektora.

 3. W dużej liczbie przypadków wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa fizycznego niezbędne jest wezwanie odpowiednich służb drogą telefoniczną. Procedura wezwania powinna odbywać się zgodnie z poniższym schematem:

-wybranie numeru 112 lub odpowiedniej służby. Po zgłoszeniu się dyżurnego operatora danej służby podanie następujących informacji:

- rodzaj stwierdzonego zagrożenia,

- nazwę i adres Ośrodka,

- imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję,

- telefon kontaktowy,

- zrealizowane dotąd działania w reakcji na zagrożenie,

 - w przypadku ataku terrorystycznego wskazać przypuszczalną liczbę terrorystów;

✓ potwierdzenie przyjęcie zgłoszenia i zapisanie danych przyjmującego zgłoszenie.                               

O zagrożeniu należy bezzwłocznie poinformować odpowiednie służby w zależności od rodzaju zagrożenia:

Europejski Telefon Alarmowy obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej 112

Policja 997

Straż Pożarna 998

Pogotowie Ratunkowe 999

Pogotowie Energetyczne 991

Pogotowie Gazowe 992

Pogotowie Ciepłownicze 993

Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne 994

Infolinia Policji (połączenie bezpłatne) 800 120 226

Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego 987

 

4. Po rozpoznaniu zagrożenia i dokonaniu oceny sytuacji nauczyciel decyduje o możliwej                      i najkrótszej drodze ewakuacji z budynku:

            - wychowankowie na polecenie nauczyciela ustawiają się w szeregu i w sposób zorganizowany kierują się do wskazanego wyjścia ewakuacyjnego;

            - należy się poruszać po prawej stronie korytarzy i klatek schodowych, wykonując polecenia osób funkcyjnych; 

            - jeżeli alarm zostanie ogłoszony w czasie przerwy, wychowankowie powinni skupić się wokół najbliżej stojącego nauczyciela lub wychowawcy;

            - nauczyciele i uczniowie, którzy mają lekcje lub zajęcia na wyższych kondygnacjach, schodzą  po stwierdzeniu, że uczniowie niższych kondygnacji opuścili już budynek i drogi ewakuacyjne są już wolne;

            - po opuszczeniu budynku wychowankowie wraz z nauczycielem/wychowawcą grup wychowawczych udają się na miejsce zbiórki. Jeżeli alarm jest ogłoszony w czasie przerwy lub w czasie zajęć w grupach wychowawczych to natychmiast udają się (jeżeli tylko nie zagraża to naszemu bezpieczeństwu) pod salę, gdzie mamy mieć zajęcia i stamtąd pod opieką nauczyciela/wychowawcy grupy wychowawczej postępujemy jak wyżej. Zbiórka na boisku szkolnym służy sprawdzeniu obecności wychowanków i ustalenia osób nieobecnych, zachowując zasady ppoż.. Jest to bardzo istotne dla prowadzenia akcji ratunkowej przez wezwane służby ratowniczej.

Rozdział II

Procedura w przypadku wtargnięcie napastnika (terrorysty)

 

W przypadku wtargnięcia napastnika (terrorysty) należy:

1. Jeżeli nie ma szansy na ucieczkę, ukryć się, zamknąć drzwi na klucz (zabarykadować się) - szybkie zamknięcie drzwi może uniemożliwić napastnikowi wejście do pomieszczenia                     i zabicie kolejnych osób.

2. Wyciszyć i uspokoić wychowanków - wszelkie dźwięki wydostające się z sal lekcyjnych mogą spowodować próbę wejścia napastnika do pomieszczenia lub ostrzelanie sali lekcyjnej przez drzwi czy ścianę.

3. Nakazać bezwzględnie się wyciszyć, wyłączyć telefony - niespodziewane sygnały telefonów mogą zdradzić obecność osób wewnątrz zamkniętych pomieszczeń  i zachęcić napastnika do wejścia.

4. Poinformować policję i dyrektora Ośrodka wysyłając informację tekstową - SMS                           o zaistniałej sytuacji - w przypadku wtargnięcia napastnika do Ośrodka niezbędnym jest natychmiastowe przekazanie informacji policji.  

5. Zasłonić okno, zgasić światło - należy zaciemnić salę aby utrudnić obserwację osób zabarykadowanych w salach lekcyjnych przez osoby współpracujące z napastnikami,                     a znajdujące się na zewnątrz obiektu szkolnego.

6. Nie przemieszczać się - przemieszczanie się może powodować dźwięki lub cień, który może zostać zauważony przez napastników.

7. Stanąć poniżej linii okien, zejść ze światła drzwi - przebywanie w świetle drzwi rzuca cień i może zostać zauważone przez napastników.

8. Zejść z linii strzału, położyć się na podłodze - z reguły napastnicy strzelają na wysokości około 1 do 1,5 m. Strzały z broni palnej bez problemu penetrują drzwi  i mogą zabić osoby znajdujące się wewnątrz.

9. Jeżeli padną strzały, nie krzyczeć - napastnicy oddając na ślepo strzały przez zamknięte drzwi chcą sprowokować krzyki przerażonych osób i upewnić się czy w salach rzeczywiście nikogo nie ma.

10. Nie otwierać nikomu drzwi - interweniujące oddziały policji w przypadku takiej konieczności same otworzą drzwi. Napastnicy mogą zmusić osoby funkcyjne  do przekazania komunikatu, który ma spowodować otwarcie drzwi. W przypadku bezpośredniego kontaktu            z napastnikami, którzy dążą do przejęcia kontroli nad szkołą należy:

            - wykonywać bezwzględnie polecenia napastnika - wszelkie próby oporu mogą być uznane przez napastników jako akt agresji i zakończyć się śmiercią zakładników;

            - na żądanie terrorystów oddać im przedmioty osobiste, np. telefon - wszelkie próby oszukania napastników mogą zakończyć się śmiercią osoby oszukującej;

            - poinformować, że nie możesz wykonać jakiegoś polecenia - w takim przypadku ewentualne niewykonanie polecenia napastników nie zostanie potraktowane jako próba oporu;

            - nie patrzeć terrorystom w oczy, unikać kontaktu wzrokowego - w takiej sytuacji patrzenie w oczy może zostać uznane za akt prowokacji i agresji;

            - nigdy nie odwracać się plecami do napastnika - odwracanie plecami może zostać uznane jako akt agresji czy lekceważenia, utrudnia także orientację w sytuacji;

            - nie zwracać na siebie uwagi - niezwracanie na siebie uwagi może zwiększyć szansę  na uratowanie życia w przypadku, gdy zamachowcy zdecydują się zabić kogoś dla przykładu;

            - nie lekceważyć napastnika i nie być agresywnym - brak szacunku i agresja mogą zostać ukarane przez zamachowców;

            - nie oszukiwać terrorysty - oszustwo może zostać potraktowane jako brak szacunku  czy agresji i zostać ukarane;

            - uspokoić uczniów, zawsze zwracać się do nich po imieniu - zwracanie się do uczniów po imieniu pozwala na ich spersonalizowanie, co może spowodować lepsze  ich traktowanie przez zamachowców;

            - pytać zawsze o pozwolenie, np. gdy chcesz się zwrócić do uczniów - każda aktywność podjęta bez zgody zamachowców może zostać potraktowana jako akt oporu czy agresji i w konsekwencji ukarana.

            -  zawsze korzystać z dobrej woli terrorysty - nigdy nie wiadomo, kiedy kolejny  raz będziemy mogli napić się czy zjeść posiłek;

            - wykorzystywać należy meble np. krzesła w celu ochrony własnego ciała (położyć  się jak najbliżej, najlepiej leżąc) chroni nas przed urazem, kopnięciem.

 

            W przypadku działań antyterrorystycznych podjętych przez policję należy bezwzględnie stosować się do poleceń i instrukcji grupy antyterrorystycznej, nie krzyczeć, nie zwracać się o pomoc (noszą hełmy i tak nie słyszą co do nich mówimy), podstawowym zadaniem antyterrorystów jest unieszkodliwienie przeciwnika,  a dopiero w dalszym działaniu udzielenie pomocy.

 

 

Rozdział III

Procedura postępowania w przypadku podłożenia ładunku wybuchowego                           lub podejrzanego pakunku

 

1. Po otrzymaniu informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego rozpocznij ewakuację zgodnie z planem ewakuacji - ewakuacja musi być rozpoczęta niezwłocznie  po ogłoszeniu odpowiedniego sygnału. Ma ona na celu ochronę personelu przed skutkami ewentualnej eksplozji ładunku. 

2. W miejscu ewakuacji policz wszystkie dzieci i poinformuj osobę odpowiedzialną za kierowanie działaniami kryzysowymi - szybkie sprawdzenie obecności wszystkich dzieci, ułatwi zakończenie ewakuacji całości personelu Ośrodka, unikaj paniki.

 3. Bezwzględnie wykonuj polecenia osoby kierującej sytuacją kryzysową lub funkcjonariuszy służb - w trakcie uruchomienia procedury niezbędna jest dyscyplina                i niezwłoczne wykonywanie wszystkich poleceń osoby kierującej sytuacją kryzysową.

 4. W żadnym wypadku nie należy dotykać, zaglądać do podejrzanych, porzuconych pakunków, a o każdej takiej nietypowej sytuacji powiadomić niezwłocznie nauczyciela, lub inna osobę personelu znajdującą się w pobliżu .

 

 

Rozdział IV

Procedura postępowania w przypadku skażenia chemicznego

 lub biologicznego

 

Sytuacja, gdy nastąpiło skażenie Ośrodka ( szkoła otrzymuje informację  o możliwym skażeniu substancją chemiczną/biologiczną – np. telefon  o zamiarze ataku). Należy wówczas:

            1. Zaalarmować wszystkich przebywających na terenie Ośrodka, a osoby przebywające  na zewnątrz ewakuować do budynku Ośrodka przemieszczając się pod wiatr  oraz poprzecznie do kierunku wiatru;

            2. Natychmiast po ogłoszeniu alarmu powiadomić odpowiednie służby - policję, straż pożarną, pogotowie ratunkowe, kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu informacji o charakterze potencjalnego ataku;

            3. W budynku -  zamknąć i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne;

            4. W miarę możliwości gromadzić podręczne środki ratownicze i odtrutki - maski pyłowe, gazę, watę, kwas octowy, sok cytrynowy, oliwę jadalną, wodę, wodę utlenioną, mydło, olej parafinowy, środki pobudzające krążenie, spirytus do zmywania skóry;

            5. Przygotować wilgotne tampony do ochrony dróg oddechowych, na wypadek przeniknięcia środka biologicznego lub chemicznych do wnętrza pomieszczeń częsta zmiana tamponu lub nawilżanie go wodą zabezpiecza przed nadmiernym pochłanianiem substancji;

            6. Powstrzymać się od picia, spożywania posiłków, palenia oraz prac wymagających dużego wysiłku;

            7. Do chwili odwołania alarmu lub zarządzenia ewakuacji nie wolno opuszczać uszczelnionych pomieszczeń, przebywać w pobliżu okien i innych otworów wentylacyjnych;

            8. Oczekiwać na pojawienie się odpowiednich służb i postępować zgodnie                            z otrzymanymi od nich wytycznymi.

Sytuacja, gdy Ośrodek został skażony substancją chemiczną/biologiczną,  a zagrożenie zostało wykryte. Należy wówczas:

            1. Nie dotykać i nie wąchać podejrzanych przedmiotów, nie sprzątać proszku, nie ścierać cieczy aby zapobiec rozprzestrzenianiu się substancji, przykryć ją np. kocem;

            2. Pozamykać okna oraz drzwi, nie dopuścić do przeciągów;

            3. Opuścić pomieszczenie, w którym wykryto/stwierdzono obecność podejrzanej substancji i nie wpuszczać do niego innych osób;

            4. Powiadomić osobę odpowiedzialną za zarządzanie kryzysowe w Ośrodku - dyrektora, zastępcę dyrektora, osobę upoważnioną przez dyrekcję;

            5. Zaalarmować wszystkie osoby przebywające na terenie Ośrdoka i ewakuować je                w rejon ewakuacji, przemieszczając się pod wiatr oraz poprzecznie do kierunku wiatru rejonów ewakuacji powinno być kilka, znajdujących się w różnych kierunkach od Ośrodka, gdyż nie znamy kierunku wiatru, z jakiego będzie wiał w czasie przedmiotowego zagrożenia, rejonem ewakuacji powinien być budynek/budynki, a nie otwarta przestrzeń;

            6. Natychmiast po ogłoszeniu ewakuacji powiadomić odpowiednie służby - policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe kładąc szczególny nacisk na zawarcie w tym powiadomieniu informacji o charakterze potencjalnego zagrożenia;

            7. Jeśli miał miejsce kontakt z substancją, należy: umyć dokładnie ręce wodą                i mydłem, zdjąć ubranie, które miało kontakt z podejrzaną substancją i włożyć do plastikowego worka;

            8. Po kontakcie z substancją nie wolno: jeść, pić, palić do czasu uzyskania zgody odpowiednich służb - policja, straż pożarna, wyspecjalizowana jednostka zwalczania skażeń             i zakażeń w obiekcie – budynku, do którego nastąpiła ewakuacja zamknąć  i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne;

            9. Sporządzić listę osób, które miały kontakt z podejrzaną substancją albo znalazły się  w odległości ok. 5 m od niej. Listę przekazać policji lub służbom ratowniczym;

            10.  W miarę możliwości gromadzić podręczne środki ratownicze i odtrutki - maski pyłowe, gazę, watę, kwas octowy, sok cytrynowy, oliwę jadalną, wodę, wodę utlenioną, mydło, olej parafinowy, środki pobudzające krążenie, spirytus do zmywania skóry;

            11. Przygotować wilgotne tampony do ochrony dróg oddechowych, na wypadek przeniknięcia środków biologicznego lub chemicznych do wnętrza pomieszczeń - częsta zmiana tamponu lub nawilżanie go wodą zabezpiecza przed nadmiernym pochłanianiem substancji;

            12. Powstrzymać się od picia, spożywania posiłków, palenia oraz prac wymagających dużego wysiłku;

            13. Oczekiwać na pojawienie się odpowiednich służb i postępować zgodnie                           z otrzymanymi od nich wytycznymi.

 

 

Rozdział V

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia agresywnych zachowań

 

Agresja fizyczna

1. Wychowanek, który zauważył zdarzenie, powinien niezwłocznie poinformować o tym nauczyciela dyżurującego lub wychowawcę.

2. Poinformowany nauczyciel/wychowawca musi rozdzielić wychowanków, umieścić ich w bezpiecznym miejscu, z dala od pozostałych wychowanków i zapewnić im opiekę.

3. Jeżeli jest to konieczne, nauczyciel udziela wychowankom pierwszej pomocy i wzywa pogotowie.

4. Nauczyciel/wychowawca informuje o zdarzeniu dyrektora, pedagoga, wychowawcę klasy.

5. Wychowawca klasy lub pedagog przeprowadza rozmowę z uczestnikami zajścia oraz wychowankami, którzy byli świadkami i ustala powody bójki/pobicia oraz jej inicjatora.

6. Wychowawca klasy powiadamia o zdarzeniu rodziców/prawnych opiekunów wychowanka               i wzywa ich niezwłocznie do szkoły. Podczas rozmowy z rodzicami dyrektor  informuje ich o okolicznościach i ewentualnych konsekwencjach wobec wychowanka.

7. Dyrektor Ośrodka poleca zabezpieczyć dowody zdarzenia celem ewentualnego przekazania policji (np. nagranie z monitoringu).

8. Jeżeli zajście miało miejsce po raz pierwszy, dyrektor wspólnie z wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym i rodzicami podejmuje decyzję, czy zasadne jest powiadomienie o zdarzeniu policji (sprawa może zakończyć się polubownie).

9. Jeżeli sytuacja miała miejsce po raz kolejny, dyrektor powiadamia o zdarzeniu policję i przekazuje do jej dyspozycji wychowanka. Gdy uczeń – sprawca nie ukończył 17 lat dyrektor Ośrodka informuje również sąd rodzinny. 

10. Dyrektor wspólnie z wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem podejmuje decyzję                      o wymierzeniu uczniowi kary przewidzianej w Statucie..

 

Agresja słowna wobec uczniów, nauczycieli i pracowników Ośrodka

 

1. Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu powstrzymanie  i wyeliminowanie tego zjawiska.

2. Należy powiadomić wychowawcę klasy i/lub dyrektora, pedagoga, psychologa.

3. Wychowawca (pedagog lub psycholog) przeprowadza rozmowę z wychowankiem mającą na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia. Rozmowę z ofiarą i agresorem należy przeprowadzić osobno.

4. Wychowawca (pedagog/psycholog) przeprowadza rozmowę ze sprawcą i ofiarą w celu ustalenia okoliczności zdarzenia, ustala wraz ze sprawcą formę zadośćuczynienia.

5. O zaistniałym zdarzeniu należy poinformować rodziców/opiekunów prawnych uczestników zdarzenia.

6. Pedagog/psycholog szkolny powinien udzielić pomocy terapeutycznej ofierze przemocy, wskazać, jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi.

7. W przypadku agresji fizycznej poczucia bezpieczeństwa i wsparcia wymagają również świadkowie ataku. Należy przeprowadzić rozmowę ze świadkami przemocy, wyjaśnić im pojęcie agresji, przypomnieć normy i zasady reagowania  na przemoc, ustalić działania                 w podobnych przypadkach.

8. W poważnych przypadkach np. uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa ściganego na wniosek poszkodowanego powiadamiana jest Policja.

9. Wobec ucznia przejawiającego zachowania agresywne stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie Ośrodka.

 

Naruszenie godności nauczyciela lub innego pracownika Ośrodka przez ucznia:

Objawy agresji skierowane na nauczycieli i pracowników:

• lekceważący stosunek do nauczycieli,

• arogancja wobec nauczycieli i innych pracowników,

• agresywny, bierny opór wobec nauczyciela,

• wulgaryzmy w stosunku do nauczyciela i pracowników,

• groźby wobec nauczycieli,

• odosobnione przypadki przemocy fizycznej.

Za naruszenie godności osobistej nauczyciela lub pracownika niepedagogicznego Ośrodka uznajemy:

- lekceważące i obraźliwe zachowanie wobec ww., wyrażone w słowach lub gestach,

- prowokacje pod adresem ww. wyrażone w słowach lub gestach,

- nagrywanie lub fotografowanie ww. pracowników bez ich wiedzy i zgody,

- naruszenie ich prywatności i własności prywatnej,

- użycie wobec nich przemocy fizycznej i psychicznej,

- pomówienia i oszczerstwa wobec ww. pracowników,

- naruszenie ich nietykalności osobistej.

 

 1. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że wychowanek naruszył godność nauczyciela lub innego pracownika, nauczyciel lub pracownik niepedagogiczny, który powziął takie podejrzenie, ma obowiązek zgłoszenia powyższego faktu do dyrektora, a w przypadku jego nieobecności do pedagog lub wychowawcy klasowego.

2. W obecności pracowników uczeń odbywa z nimi rozmowę wstępną i – jeżeli zachodzi podejrzenie, że działał pod wpływem jakichkolwiek środków psychoaktywnych bądź alkoholu wychowawca, pedagog lub dyrektor szkoły wzywają policję

3. Jeżeli uczeń w przypadku naruszenia godności nauczyciela lub innego pracownika nie był pod wpływem w/w środków procedura przebiega następująco:

            3.1. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz pierwszy:

            - wychowawca niezwłocznie powiadamia telefonicznie rodziców/prawnych opiekunów wychowanka o zaistniałej sytuacji, następnie dyrektora, pedagoga oraz wychowawcę;

            - uczeń otrzymuje naganę dyrektora  za rażące naruszenie statutu Ośrodka;

            - szkoła może podpisać z rodzicami/prawnymi opiekunami i wychowankiem kontrakt indywidualny, zawierający dalsze zasady współpracy stron;

            - jeżeli wychowanek ma kuratora sądowego, zostaje on także poinformowany o zaistniałych okolicznościach;

            3.2. Jeżeli zdarzenie ma miejsce po raz kolejny w przypadku tego wychowanka:

            - wychowawca niezwłocznie powiadamia telefonicznie rodziców/prawnych opiekunów o zaistniałej sytuacji, następnie dyrektora, pedagoga oraz wychowawcę;

            - uczeń otrzymuje naganę dyrektora  na piśmie za rażące naruszenie statutu Ośrodka;

            - uczeń otrzymuje naganną ocenę z zachowania;

            - szkoła może podpisać z rodzicami/prawnymi opiekunami i uczniem kontrakt indywidualny, zawierający dalsze zasady współpracy stron;

            - sporządzona zostaje notatka służbowa z czynności Ośrodka, podpisana także przez rodziców/ prawnych opiekunów ;

            - szkoła kieruje pismo do Sądu Rodzinnego z prośbą o zbadanie sprawy i podjęcie dalszego postępowania;

            - jeżeli uczeń ma kuratora sądowego, on także zostaje poinformowany  o zaistniałych okolicznościach;

            3.3. Jeżeli zdarzenie powtarza się, Ośrodek występuje do sądu rodzinnego  o zaostrzenie środków.

 

 

Rozdział VI

Procedura postępowania na wypadek znalezienia  substancji psychoaktywnych

 

1.  W przypadku znalezienia podejrzanej substancji odurzającej na terenie Ośrodka:

- zachować szczególne środki ostrożności;

- zabezpieczyć substancję przed dostępem do niej wychowanków oraz ew. jej zniszczeniem;

- powiadomić dyrektora, który powiadamia odpowiednie służby za pomocą nr  alarmowego 112;

- ustalić (jeżeli to możliwe), do kogo znaleziona substancja należy;

- przekazać policji lub innej odpowiedzialnej służbie zabezpieczoną substancję oraz informację o zaistniałej sytuacji;

- opracować i prowadzić projekty edukacyjne dot. w/w problematyki.

 

2. W przypadku podejrzenia wychowanka o posiadanie środków odurzających: 

- odizolować go od pozostałych uczniów w klasie;

- powiadomić pedagoga/psychologa szkolnego;

- powiadomić dyrektora, dyrektor powiadamia policję;

- zażądać od wychowanka w obecności innej osoby/pedagoga przekazania posiadanej substancji;

- zażądać od ucznia pokazania zawartości plecaka oraz zawartości kieszeni;

- powiadomić rodziców/prawnych opiekunów;

- poinformować rodziców o obowiązujących procedurach w placówce;

- przeprowadzić z uczniem w obecności rodziców/opiekunów prawnych dziecka rozmowę              o złamaniu obowiązującego prawa szkolnego. W dalszej kolejności należy objąć wychowanka działaniami profilaktycznymi lub wychowawczymi. Wsparcia należy udzielić również rodzicom/opiekunom prawnym;

- podjąć wraz z rodzicami działania profilaktyczne w zakresie posiadania i/lub rozprowadzania środków odurzających.

 

3. W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia alkoholem:

- powiadomić wychowawcę klasy;

- odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie;

- powiadomić pedagoga/psychologa szkolnego;

- przekazać wychowanka pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego;

- powiadomić dyrektora  o zaistniałej sytuacji;

- powiadomić rodziców ucznia z prośbą o przybycie do szkoły/placówki;

-poinformować rodziców/prawnych opiekunów o obowiązującej w Ośrodku procedurze postępowania na wypadek znalezienia substancji psychoaktywnych. W dalszej kolejności należy objąć wychowanka działaniami profilaktycznymi lub wychowawczymi. Wsparcia należy udzielić również rodzicom/opiekunom prawnym dziecka;

- przeprowadzić rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami wskazując argumenty dla zagrożenia zdrowia, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji;

- powiadomić właściwe instytucje zajmujące się zdrowiem ucznia oraz policję.

 

4. W przypadku rozpoznania stanu odurzenia wychowanka narkotykami:

- przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy, pedagogowi, dyrektorowi,                       w momencie rozpoznania odizolować wychowanka od pozostałych uczniów w klasie oraz przekazać go pod opiekę innego nauczyciela;

- wezwać karetkę pogotowia, rodziców/prawnych opiekunów dziecka;

- przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z wychowankiem i zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu odurzania się, wskazać działania, instytucje mogące służyć pomocą w zaistniałej sytuacji;

- powiadomić służby medyczne i policję.

 

5. W przypadku rozpoznania stanu odurzenia wychowanka „dopalaczami”:

- przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy;

- w momencie rozpoznania odizolować wychowanka od pozostałych uczniów w klasie;

- poinformować pedagoga/psychologa szkolnego;

- przekazać ucznia pod opiekę pedagoga szkolnego;

- poinformować dyrektora  o zaistniałej sytuacji;

- wezwać karetkę pogotowia ratunkowego;

- wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów wychowanka;

- przekazać rodzicom/prawnym opiekunom informację o obowiązującej procedurze postępowania;

- przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności lub indywidualnie              w celu wyciszenia emocji;

- udzielić pomocy i zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu  od odurzania się;

- powiadomić służby medyczne;

- w przypadku odmowy współpracy przez rodziców szkoła pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję.

 

 

Rozdział VII

Procedura postępowania w przypadku próby samobójczej 

 

(usiłowania lub zamiaru samobójczego) wychowanka poza terenem szkoły:

1. Zebranie wstępnych informacji o okolicznościach zdarzenia najlepiej  od najbliższych np. rodziców/prawnych opiekunów.

2. Poinformowanie o zdarzeniu dyrektora.

3. Zawiadomienie przez dyrektora placówki organu prowadzącego i nadzorującego .

4. Zebranie zespołu kryzysowego i wspólne podjęcie dalszych działań:

- zdiagnozowanie sytuacji

- podjęcie działań interwencyjnych

- podjęcie współpracy między instytucjonalnej.

5. Rozmowy z wychowankami prowadzone przez wychowawców, a w razie potrzeby  w obecności psychologa, pedagoga szkolnego.

6. Zwołanie Rady Pedagogicznej i poinformowanie o zaistniałej sytuacji.

7. Wspieranie wychowanka po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodziny poprzez:

- pomoc w uzyskaniu przez ucznia i jego rodzinę pomocy specjalistycznej,

- realizację zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się dzieckiem.

8. Otoczenie opieką psychologa/pedagoga szkolnego ucznia usiłującego popełnić samobójstwo, a jeżeli zaistnieje taka konieczność to również klasę.

9. Unikanie rozpowszechniania problemu.

10. Unikanie nadmiernej kontroli wychowanka

11. Unikanie nadmiernej odpowiedzialności za zdarzenie.

 

(usiłowania lub zamiaru samobójczego) na terenie Ośrodka:

1. Nie wolno pozostawiać wychowanka samego.

2. Udzielić pierwszej pomocy, bądź zapewnić jej udzielenie.

3. Powiadomić wychowawcę i dyrektora.

4. Powiadomić o zaistniałym zdarzeniu rodziców/prawnych opiekunów wychowanka.

5. Wezwać pomoc (pogotowie, policję), jeżeli zaistnieje taka konieczność.

6. Dyrektor Ośrodka powiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę.

7. Zebranie Zespołu Kryzysowego i wspólne podjęcie dalszych działań:

- zdiagnozowanie działań interwencyjnych,

- podjęcie działań interwencyjnych,

- podjęcie współpracy międzyinstytucjonalnej.

8. Zwołanie Rady Pedagogicznej i poinformowanie nauczycieli o zaistniałej sytuacji.

9. Wspieranie wychowanka po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodziny poprzez:

- pomoc w uzyskaniu przez wychowanka i jego rodziny pomocy specjalistycznej,

- realizację zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się wychowankiem.

10. Rozmowy z młodzieżą.

11. Otoczenie opieką psychologa, pedagoga szkolnego wychowanka usiłującego popełnić samobójstwo.

12. Unikanie upubliczniania problemu.

13. Unikanie nadmiernej kontroli wychowanka

14. Unikanie poczucia nadmiernej odpowiedzialności za zdarzenie.

 

w przypadku dokonania przez wychowanka samobójstwa:

1. Zebranie wstępnych informacji o okolicznościach zdarzenia i przekazanie ich dyrektorowi.

2. Zawiadomienie organu prowadzącego i nadzorującego Ośrodek przez dyrektora szkoły.

3. Zebranie Zespołu Kryzysowego i wspólne podjęcie dalszych działań.

4. Poinformowanie nauczycieli o zdarzeniu na zebraniu Rady Pedagogicznej.

5. Poinformowanie uczniów na forum klasy przez wychowawców.

6. Udzielenie wsparcia psychologicznego wychowankom.

7. Stworzenie uczniom możliwości uczestnictwa w ceremoniach pogrzebowych.

8. Unikanie upubliczniania problemu.

9. Unikanie poczucia nadmiernej odpowiedzialności za zdarzenie.

 

 

Rozdział VIII

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia kradzieży

lub wymuszenia pieniędzy/przedmiotów wartościowych

 

Do stosowania w przypadku kradzieży na terenie Ośrodka:

1.Wychowanek ma  obowiązek  zawiadomić  prowadzącego zajęcia o kradzieży natychmiast po stwierdzeniu tego faktu (jeśli kradzież nastąpiła na przerwie - wychowawcę lub pedagoga szkolnego).

2. Nauczyciel/wychowawca grupy wychowawczej, któremu wychowanek zgłosił fakt kradzieży na terenie Ośrodka przekazuje tę informację wychowawcy klasy.

3. Wychowawca przeprowadza rozmowę z wychowankiem celem ustalenia okoliczności, świadków i sprawcę kradzieży.

4. W przypadku znalezienia rzeczy:

- nauczyciel powiadamia pedagoga szkolnego lub psychologa oraz dyrektora; 

- pedagog spisuje protokół z przebiegu zdarzenia i powiadamia  rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego.

5. W przypadku ustalenia sprawcy kradzieży następuje:

- rozmowa  wychowawcy, pedagoga, ze sprawcą kradzieży;

- powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów  sprawcy i rozmowa z nimi;

- zadośćuczynienie pokrzywdzonemu (zwrot przedmiotów, przeprosiny);

- udzielenie kary zgodnie z systemem kar określonych w statucie.

6. W przypadku kradzieży dokonanej przez wychowanka o powiadomieniu policji i sądu  
rodzinnego decyduje dyrektor.

Otrzymanie przez wychowanka prawomocnego wyroku ukończenia postępowania karnego:

1. Po otrzymaniu zawiadomienia z sądu o prawomocnym ukończeniu postępowania karnego wobec wychowanka dyrektor niezwłocznie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej winien przedstawić treść zawiadomienia.

2. Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu uczniów.

3. Dyrektor Ośrodka powiadamia o decyzji Rady Pedagogicznej rodziców.

4. Dyrektor na podstawie przepisów kodeksu administracyjnego oraz po uzyskaniu opinii Rady Wychowanków może wydać decyzję  o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły.

 

 

 

 

Rozdział IX

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków pedofilii   

 

1. Należy bezzwłocznie podjąć działania mające na celu powstrzymanie tego zjawiska.

2. W pierwszym kroku po stwierdzeniu zagrożenia należy powiadomić dyrektora oraz pedagoga/psychologa.

3. W przypadku potwierdzenia informacji o pojawianiu się osób obcych, zaczepiających wychowanków należy bezzwłocznie powiadomić najbliższą placówkę policji.

4. Następnie dyrektor winien przekazać pracownikom informację o stwierdzonym zagrożeniu.

5. Wychowawcy klas oraz pedagog szkolny winni podjąć działania profilaktyczne wśród wychowanków w celu wskazania potencjalnego zagrożenia oraz wskazania możliwych form przekazania informacji o osobach, które mogą stwarzać zagrożenia. 

6. W przypadku stwierdzenia, że wychowanek był molestowany, bezzwłocznie powinni zostać powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie ucznia oraz policja w celu przeprowadzenia czynności sprawdzających, które umożliwią ustalenie sprawcy molestowania.

7. Wychowawca lub pedagog szkolny przeprowadza indywidualną rozmowę z wychowankiem. 

8. Dyrektor winien wezwać do placówki rodziców/prawnych opiekunów ucznia  (w obecności rodziców ustala przyczyny i okoliczności zdarzenia).

9. Wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny winien przeprowadzić rozmowę  z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia sprawcy na temat zdarzenia.

10. Dyrektor  w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami ustali działania  z udziałem psychologa lub pedagoga w celu zapewnienia opieki na uczennicą/uczniem.            

11. Należy bezwzględnie zabezpieczyć zapisy monitoringu wizyjnego przed utratą.

 

 

Rozdział X

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków   rozpowszechniania pornografii

 

1. W przypadku powzięcia przez nauczyciela/rodzica lub inną osobę informacji                       o rozpowszechnianiu przez ucznia pornografii w Internecie, w szkole należy bezzwłocznie powiadomić dyrektora  oraz administratora sieci o zaistniałym zdarzeniu.

2. W przypadku, gdy uczeń przekazuje informację o osobach, które pokazywały materiały pornograficzne, konieczne jest zapewnienie anonimowości w celu uniknięcia ewentualnych konsekwencji, które mogą być związane z przemocą skierowaną wobec tego ucznia przez sprawców zdarzenia.

3. Dyrektor winien przekazać informację o stwierdzonym zagrożeniu pracownikom Ośrodka.

4. Wychowawca klasy i pedagog szkolny winien podjąć działania profilaktyczne wśród wychowanków w celu wskazania zagrożeń, jakie niesie za sobą upublicznianie materiałów                       o charakterze pornograficznym oraz wskazania możliwych konsekwencji tego typu działań.

5. Dyrektor winien wezwać do placówki rodziców/prawnych opiekunów wychowanka, który rozpowszechniał materiały pornograficzne.

6. Wychowawca lub pedagog szkolny winien przeprowadzić rozmowę  z rodzicami/prawnymi opiekunami wychowanka sprawcy na temat zdarzenia.

 

Rozdział XI

Procedura postępowania na wypadek wystąpienia przypadków prostytucji wśród wychowanków

 

1. W przypadku otrzymania informacji o sytuacji, w której wychowanek był świadkiem czynności mogących mieć znamiona prostytucji, nauczyciel/pracownik przyjmujący zawiadomienie powinien powiadomić o zaistniałym wydarzeniu dyrektora .

2. W przypadku uzyskania informacji, że wychowanek, który nie ukończył 18 lat, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powiadamia wychowawcę klasy, który powinien wezwać do placówki rodziców/ prawnych opiekunów

3. W przypadku stwierdzenia przez pracownika/nauczyciela, że wychowanek świadomie lub nie, dopuszczał się czynności, które mogłyby być uznane za prostytuowanie się, powinien wezwać do Ośrodka  rodziców/prawnych opiekunów.

4. Wychowawca winien przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z wychowankiem, w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje wychowanka do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej można zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym.

5. Jeżeli rodzice/opiekunowie prawni wychowanka odmawiają współpracy lub nie stawiają się do placówki, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje  o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor  winien pisemnie powiadomić o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds. nieletnich).

6. W sytuacji, gdy szkoła wykorzystała wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenia ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem i itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor  winien powiadomić sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży  w kompetencji tych instytucji.

7. W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez wychowanka, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu karnego, dyrektor  jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić              o tym prokuratora lub policję.

8. Dyrektor  winien powiadomić Policję o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

9.Wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny winien przeprowadzić rozmowę                       z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia sprawcy na temat zdarzenia.

10. Dyrektor  w porozumieniu z rodzicami/prawnymi opiekunami ustala konieczność podjęcia działań z udziałem psychologa w celu zapewnienia opieki nad wychowankiem, który świadomie lub nie dopuszcza się czynności, które mogłyby być uznane za prostytuowanie się.

 

Rozdziała XII

Procedura postępowania w sytuacji wystąpienia przypadków niepokojących zachowań seksualnych wychowanków

 

1. Nauczyciel lub inny pracownik Ośrodka powinien powiadomić wychowawcę klasy i/lub pedagoga/psychologa szkolnego o przypadkach niepokojących zachowań seksualnych uczniów w placówce, a jeżeli jest ich świadkiem, żąda od wychowanka zaprzestania czynności i podejmuje z nim rozmowę wychowawczą.

2. W przypadku, gdy wychowanek przekazuje nauczycielowi informację o niepokojących zachowaniach seksualnych, konieczne jest zapewnienie anonimowości w celu uniknięcia ewentualnych konsekwencji, które mogą być związane z przemocą skierowaną wobec tego ucznia przez uczniów, którzy brali czynny udział w tego typu zachowaniach.

3. Wychowawca lub pedagog/ psycholog szkolny przeprowadza rozmowę  z wychowankiem oraz informuje o zaistniałym zdarzeniu rodziców/prawnych opiekunów.

4. Jeżeli przeprowadzenie rozmowy  nie jest wystarczające dla zmiany jego zachowań, wychowawca, pedagog lub psycholog szkolny przekazuje rodzicom/prawnym opiekunom informację o zachowaniu ich dziecka, zobowiązując ich jednocześnie do szczególnego nadzoru nad nim.

 5. Wychowawca może wezwać rodziców/opiekunów prawnych ucznia do placówki                         i przeprowadzić rozmowę z wychowankiem w ich obecności oraz ustalić z nimi dalsze wspólne postępowanie z dzieckiem.  

6. W sytuacji kiedy rodzice/prawni opiekunowie odmawiają współpracy lub nie reagują na wezwanie do pojawienia się w placówce, gdy placówka wykorzysta dostępne jej metody oddziaływań wychowawczych i nie przynoszą one spodziewanych efektów, a zachowanie wychowanka wskazuje na znaczny stopień demoralizacji (np. uprawianie nierządu), dyrektor pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich lub Policję – Wydział ds. Nieletnich.

7. Gdy zachowanie wychowanka może świadczyć o popełnieniu przez niego przestępstwa                    (np. gwałtu), pedagog/psycholog szkolny w porozumieniu  z dyrektorem po uprzednim powiadomieniu o zajściu rodziców/opiekunów ucznia, zawiadamia najbliższą jednostkę policji, która dalej postępuje zgodnie ze swoimi procedurami. Pedagog całe zdarzenie dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę.

8. W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału  w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu karnego, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.

9. Należy bezwzględnie zabezpieczyć zapisy monitoringu wizyjnego przed utratą.

 

 

Rozdział XIII

Procedura postępowania w sytuacji wypadku wychowanka

 

Każdy nauczyciel/wychowawca grupy wychowawczej, który jest świadkiem nieszczęśliwego wypadku w szkole i na terenie szkoły ma obowiązek:

1. wezwania na miejsce wypadku pielęgniarki szkolnej, a w razie jej nieobecności udzielenia wychowankowi pierwszej pomocy w zależności od potrzeb.

2. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia wychowanka - wezwania karetki pogotowia.

3. Zawiadomienia rodziców/prawnych opiekunów wychowanka o wypadku.

4. W zależności od okoliczności wypadku - zabezpieczenia jego miejsca.

5. W razie nieobecności pielęgniarki szkolnej – ma obowiązek opiekowania się wychowankiem do czasu przyjazdu karetki pogotowia.

6. W przypadku ucznia niepełnoletniego, jeśli istnieje konieczność zabrania wychowanka do szpitala - towarzyszenia mu do czasu pojawienia się przy jego rodziców/prawnych opiekunów. Nad pozostała grupą opiekę sprawują inne osoby pracujące z nauczycielem lub wychowawca grupy wychowawczej.

7. Poinformowania dyrektora  oraz  inspektora BHP  o zaistniałym wypadku.

8. Sporządzenia notatki o okolicznościach zdarzenia.

9. Nauczyciel/wychowawca grupy wychowawczej ma obowiązek sprawowania opieki nad wychowankiem od momentu wypadku do czasu zapewnienia uczniowi specjalistycznej pomocy  i przekazania go rodzicom.

10. Należy bezwzględnie zabezpieczyć zapisy monitoringu wizyjnego przed utratą.

 

Rozdział XIV

Procedura reagowania w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy

 

            Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole jest jednym z najważniejszych zadań placówki, jak i również przeprowadzenie wcześniejszych szkoleń prewencyjnych z zakresu profilaktyki przeciwdziałania cyberprzemocy, a w przypadku ujawnienia zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia  w szkole konkretnych działań interwencyjnych.

 

Ujawnienie przypadku cyberprzemocy: 

Osobą zgłaszającą fakt prześladowania może być poszkodowany wychowanek, jego rodzice/prawni opiekunowie lub inni świadkowie zdarzenia, nauczyciele. Niezależnie od tego, kto zgłasza przypadek cyberprzemocy, procedura interwencyjna obejmuje: 

- udzielenie wsparcia ofierze przemocy;

- zabezpieczenie dowodów i ustalenie okoliczności zdarzenia;

- wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy przemocy oraz praca nad zmianą postawy wychowanka. 

 

Ustalenie okoliczności zdarzenia:

1. Wszystkie przypadki przemocy, a więc także przemocy z wykorzystaniem mediów elektronicznych, powinny zostać właściwie zbadane, zarejestrowane i udokumentowane.

2. Jeśli wiedzę o zajściu posiada nauczyciel niebędący wychowawcą, powinien przekazać informację wychowawcy klasy, który informuje  o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora.

3. Pedagog szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą powinni dokonać analizy zdarzenia               i zaplanować dalsze postępowanie.

4. Do zadań placówki należy także ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków.

5. Należy zadbać o udział nauczyciela informatyki w procedurze interwencyjnej, szczególnie na etapie zabezpieczania dowodów i ustalania tożsamości sprawcy cyberprzemocy. 

Zabezpieczenie dowodów:

1. Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www,  na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.

2. Takie zabezpieczenie dowodów nie tylko ułatwi dalsze postępowanie dostawcy usługi (odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu), ale również stanowi materiał, z którym powinny się zapoznać wszystkie zaangażowane w sprawę osoby: dyrektor i pedagog szkolny, rodzice oraz policja.

 

Identyfikacja sprawcy:

1. Ośrodek podejmuje działania mające na celu identyfikację sprawcy cyberprzemocy w ramach obowiązującego prawa.

2. W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie udało się, ustalić należy bezwzględnie skontaktować się z policją. 

 

Działania wobec sprawcy cyberprzemocy:

1. W przypadku gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on wychowankiem Ośrodka, pedagog szkolny powinien podjąć następujące działania:

- przeprowadzenie rozmowy z wychowankiem, której celem jest ustalenie okoliczności zajścia, wspólne zastanowienie się nad jego przyczynami i poszukanie rozwiązania sytuacji konfliktowej; 

- omówienie z wychowankiem skutków jego postępowania i poinformowanie o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane;

- zobowiązanie sprawcy do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów;

- ustalenie ze sprawcą sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy;

- jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać  z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy;

2. Nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy. 

3. Należy powiadomić rodziców/prawnych opiekunów sprawcy i omówić z nimi przebiegu zdarzenia, a także zapoznać z materiałem dowodowym i decyzją  w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka. 

 

Działania wobec ofiary cyberprzemocy:  

1. Ofiara cyberprzemocy otrzymuje w placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczną udzieloną przez pedagoga/psychologa szkolnego lub wychowawcę klasy.

2. Rodzice/prawni opiekunowie dziecka będącego ofiarą cyberprzemocy zostają poinformowani o problemie, podjętych działaniach Ośrodka i w miarę potrzeb, otrzymują wsparcie i pomoc specjalistów.

 

Współpraca szkoły z Policją i Sądem Rodzinnym: 

1. Jeśli rodzice/prawni opiekunowie sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy lub nie stawiają się do placówki, a wychowanek nie zaniechał dotychczasowego postępowania, dyrektor  powinien pisemnie powiadomić o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny, szczególnie jeśli do placówki napływają informacje o innych przejawach demoralizacji dziecka.

2. W sytuacji, gdy placówka wykorzysta wszystkie dostępne jej środki wychowawcze (rozmowa z rodzicami, konsekwencje regulaminowe wobec wychowanka, spotkania z pedagogiem itp.), a ich zastosowanie  nie przynosi pożądanych rezultatów, dyrektor powinien zwrócić się  do sądu rodzinnego z wnioskiem o podjęcie odpowiednich środków wynikających z przepisów o postępowaniu z nieletnimi. 

3. W przypadku szczególnie drastycznych aktów agresji z naruszeniem prawa (np. groźby karalne, propozycje seksualne itp.), dyrektor Ośrodka zobowiązany jest zgłosić te fakty policji            i do sądu rodzinnego.

 

Rozdział XV

Procedura postępowania w przypadku napadu padaczkowego

 

W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej nauczyciel, dyrektor, pielęgniarka zobowiązani są do podjęcia działań pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwanie karetki pogotowia ratunkowego. Jednocześnie obowiązkiem tych osób jest zawiadomienie rodziców /opiekunów prawnych.

  1. W przypadku ataku padaczkowego mającego miejsce w klasie nauczyciel postępuje w następujący sposób:

a)     jeżeli w klasie jest pomoc nauczyciela, to wyprowadza pozostałych uczniów z sali . Uczeń, który ma napad padaczki pozostaje w klasie pod opieką nauczyciela, podczas którego zajęć doszło do ataku.

b)    jeżeli nauczyciel jest sam w klasie wzywa na pomoc innego pracownika, który wyprowadza uczniów z klasy. Uczeń, który ma napad padaczkowy pozostaje w klasie pod opieka nauczyciela, podczas którego zajęć doszło do ataku

c)     nauczyciel, który pozostał z dzieckiem postępuje zgodnie z zasadami postępowania w przypadku ataku padaczkowego

d)    w przypadku napadu padaczkowego ucznia któremu lekarz zalecił podanie wlewu podczas ataku, należy niezwłocznie wezwać pielęgniarkę szkolną

e)     jeżeli pielęgniarka jest nieobecna nauczyciel podaje wlewkę

f)      wlewka może być podana wyłącznie w oparciu o aktualne zlecenie lekarskie oraz pisemne upoważnienie złożone przez rodzica/prawnego opiekuna

g)     jeżeli atak się przedłuż i trwa ponad 5 minut nauczyciel powinien niezwłocznie wezwać pogotowie ratunkowe oraz powiadomić rodziców/prawnych opiekunów

h)    jeżeli pogotowie odmawia przyjazdu należy sporządzić notatkę o odmowie przyjazdu

  1. W przypadku napadu padaczkowego, który wystąpi podczas zajęć poza Ośrodkiem nauczyciel odizolowuje dziecko i udziela pierwszej pomocy, wzywa pogotowie, powiadamia dyrektora.
  2. Nauczyciel powiadamia rodzica/prawnego opiekuna o każdym napadzie padaczkowym oraz opisuje jego przebieg w zeszycie do korespondencji ucznia.

 

 

Rozdział XVI

Procedury postępowania na wypadek samodzielnego opuszczenia Ośrodka przez niepełnoletniego wychowanka

 

  1. W chwili stwierdzenia ucieczki niepełnoletniego wychowanka Ośrodka wychowawca natychmiast zawiadamia telefonicznie lub osobiście dyrektora lub wicedyrektora.
  2. Jeżeli kontakt jest niemożliwy wychowawca niezwłocznie zawiadamia rodziców i zgłasza ucieczkę policji, podając wszystkie dane o wychowanku.

 

 

Rozdział XVII

Procedury uzyskiwania zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego

 

       I.      Zwolnienia doraźne

  1. W wyjątkowych sytuacjach (chwilowa niedyspozycja, zdarzenie losowe) uczeń na prośbę rodziców /prawnych opiekunów może być zwolniony z pojedynczych zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu podejmuje rodzic/ prawny opiekun ucznia, dostarczając informacje wychowawcy klasy i nauczycielowi wychowania fizycznego w formie papierowej lub ustnej
  2. Uczeń zwolniony ma obowiązek przebywać na tych zajęciach pod opieką nauczyciela. Jeżeli jest to pierwsza lub ostatnia lekcja , uczeń może być zwolniony do domu pod warunkiem, że nauczyciel wychowania fizycznego otrzyma informacje od rodziców/ prawnych opiekunów najpóźniej do dnia rozpoczęcia zwolnienia . W dzienniku lekcyjnym nauczyciel zaznacza nieobecność usprawiedliwioną. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego lub z określonych ćwiczeń fizycznych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia, wydanej przez lekarza na czas określony w tych ćwiczeń. Dłuższe zwolnienie musi być poparte odpowiednim zaświadczeniem wstawionym przez lekarza. Zaświadczenie lekarskie wskazujące zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego na okres dłuższy niż miesiąc należy przekazać nauczycielowi wychowania fizycznego lub wychowawcy w formie pisemnej.

 

    II.      Zwolnienia długoterminowe

  1. Dyrektor Ośrodka zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
  2. Zaświadczenie lekarskie wystawione na okres dłuższy niż miesiąc wraz z podaniem należy złożyć w sekretariacie Ośrodka. Dyrektor Ośrodka na tej podstawie wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub z określonych ćwiczeń fizycznych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania ich przez ucznia.
  3. W przypadku zwolnienia ucznia z pewnych ćwiczeń fizycznych lekarz powinien określić, jakie ćwiczenia uczeń może lub nie może wykonywać. Nauczyciel wychowania fizycznego otrzymuje informację o potrzebie dostosowania ćwiczeń do aktualnych możliwości fizycznych ucznia i przygotowuje zajęcia uwzględniające opinię lekarza.
  4. O zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego występuje rodzi/prawny opiekun składając pisemne podanie wraz z zaświadczeniem lekarskim do Dyrektora Ośrodka. Druk podania stanowi załącznik nr 1 do niniejszych procedur. Zaświadczenie lekarskie powinno zawierać dokładną datę rozpoczęcia i zakończenia zwolnienia oraz informacje o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w zajęciach
  5. Podanie należy przedłożyć Dyrektorowi Ośrodka za pośrednictwem sekretariatu niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia do lekarza, nie później niż do

30 września w przypadku zwolnienia dotyczącego pierwszego półrocza lub całego roku szkolnego i do 28 lutego danego roku szkolnego w przypadku zwolnienia dotyczącego drugiego półrocza. W przypadku zdarzeń losowych i zaświadczeń lekarskich wystawionych w ciągu roku szkolnego rodzic/prawny opiekun składa poza ustalonymi terminami, nie później niż tydzień po uzyskaniu zaświadczenia lekarskiego.

  1. Zaświadczenie lekarskie zwalniające ucznia z ćwiczeń ze wsteczną datą będzie respektowane od daty wystawienia zaświadczenia.
  2. Dyrektor Ośrodka wydaje decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub z wykonywania określonych ćwiczeń fizyczny na podstawie opinii lekarza w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu podania.
  3. W przypadku decyzji odmownej, rodzice ucznia/prawni opiekunowie mogą się odwołać za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka do Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
  4. O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowani zostają rodzice/ prawni opiekunowie , nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca klasy.
  5. Jeżeli uczeń uzyskał z